הנה כמה דברים מעניינים על סידן

הוא חיוני לבניית העצמות, את זה כולם יודעים, אבל מה עם הקשר של סידן להשמנה, תפקוד הלב ואפילו היכולת שלו להרגיע אותנו וגם, למה החלב בקפה לא ממש נחשב לסידן?

Share This:

החשיבות של סידן או חוסר בסידן בגוף היא עובדה ידועה. סידן חשוב למערכת השלב,

הילדות היא חלון ההזדמנויות של הגוף לסידן (pixabay)

מערכת העצבים, לתפקוד תקין של הלב וללחץ דם תקין. למרות החשיבות של אותו מינרל בגופנו- רבים לא צורכים אותו בכמות מספקת, אם במזונות עתירי סידן או תוספי תזונה למיניהם.

אין ספק שעל מנת לשמור על מסת עצם תקינה ועל צפיפות עצם ולהמשיך את ההיווצרות של תאים בונים עצם- יש צורך בצריכה וספיגה מספקת של סידן בגוף.

אז הנה כמה עובדות חשובות שאולי לא ידעתם על סידן וחשיבותו בגוף.

לילדים הוא קריטי

בשני העשורים הראשונים לחיינו הסידן נספג במערכת השלד, העצמות ובשיניים ולכן מאוד חשוב לצרוך כמות מספקת ממנו בגילאים אלו. מדובר בחלון הזדמנויות שחשוב לנצל היטב שכן מגיל 20 צפיפות העצם מתחילה לרדת וקשה יותר לספוג סידן בגוף

תורם במניעת השמנה

סידן למניעת השמנה (pixabay)

תזונה עשירה בסידן תורמת לתהליך של ירידה במשקל בכך שכמות מספקת של סידן בגוף מקטינה את הצטברות השומן בגוף ומאפשרת את ההתפרקות שלו. סידן משמר את תהליך ייצור החום של הגוף ובכך מאיץ את תהליך הירידה במשקל. רוצים לזרז ירידה במשקל? הוסיפו סידן לתפריט

חיוני להתפתחות העובר

בתקופת ההיריון על האם לצרוך סידן בכמות מספקת שהרי אותו סידן אחראי על בניית מערכת העצמות, השרירים, תפקוד הלב והיווצרות השיניים אצל העובר. הרי כל מה שאת אוכלת שותה ועושה משפיע אוטומטית על התפתחות התינוק שלך- וחשוב שתדאגי לו כבר מהרגע הראשון.

חשוב בטיפולי שיניים

הגוף זקוק לסידן לצורך בניית השיניים כאשר מדובר בשיני חלב בלבד. לאחר שכל השיניים בפה מתחלפות הסידן אינו חשוב לשמירה על השיניים הקיימות. עם זאת- עצם הלסת הינה עצם כמו כל העצמות בגוף ולכן יש צורך בסידן על מנת לחזק אותה. מומלץ לצרוך סידן בכלל וסידן אמורפי בפרט לפני, במהלך, ולאחר טיפולי שיניים לחיזוק העצם, לזירוז ההחלמה ולהקלה על הכאבים. לפני כל טיפול שיניים ובבדיקה רגילה אצל הרופא כדאי שתבררו איתו לגבי נטילת תוספים ותזונה מאוזנת.

חשוב מאוד לספורטאים מקצועיים

בין תפקידי הסידן מניעה של כאבי עצמות, כאבי מפרקים, והתכווצויות שרירים. חוסר בסידן יכול לגרום למצב של חוסר תחושה או תחושה של דקירות קלות בגפיים. הסידן בכלל, והסידן האמורפי בפרט , עוזר בספיחה של חומצה לקטית- אותה חומצה שגורמת להתכווצות שרירים בעיקר לאחר פורט מאומץ או מאמץ גופני יוצא דופן. ספורטאים אשר עוסקים בספורט כמקצוע ולא כתחביב צריכים לצרוך כמות מינימלית של סידן ואף ליטול תוספי סידן על מנת להגן על גופם מפני מאמץ קיצוני ולמנוע התכווצויות שרירים לאחר פעילות. רצים , מתעמלים באופן קבוע או רוכבים על אופניים? זה הזמן לבדוק את התזונה שלכם ולברר על תוספי סידן בהתאם.

הסידן מתפקד כמינרל מרגיע

מדובר במינרל שאחד מתפקידיו הוא מפיג מתחים. מחסור במינרל בגוף יכול לגרום לנדודי שינה ועצבנות. כאשר יש בגוף מחסור בסידן, נגרמת פגיעה במערכת העצבית מה שגורם לנדודי שינה ועצבנות במעגל שחוזר על עצמו. הסידן הוא מינרל, טבעי ונדרש לגוף- שגם מרגיע , ממש מתנה מהטבע..

ובמקום הראשון…אצות?!

איכלו סושי, קבלו סידן (pixabay)

נכון, יש לא מעט מאכלים המכילים סידן בכמויות שונות וצריכה שלהם בצורה מאוזנת תספק את הכמות הרצויה והנדרשת לגוף. עם זאת- האצה מכילה את כמות הסידן הגדולה ביותר 100 גר’ אצה מכילה 1093 מ”ג סידן! זה הזמן להוסיף סושי לתפריט באופן קבוע.

לסידן יש מספר מקורות ולא כולן במוצרי חלב- אם בעבר היה נהוג

לחשוב שמוצרי חלב מכילים את כמות הסידן המקסימלית ויש לצרוך אותם בכמויות, הרי היום ידוע על לא מעט מזונות המכילים כמויות נדיבות של המינרל- שומשום, ברוקולי, כרובית, לפת, סרדינים, גרעינים וזרעים, במיה, כרוב סיני, לוביה, שומר, כרוב, פטרוזיליה, חסה, פירות יבשים, טופו, צימוקים, פרג, חרובים, חלמון ביצה, פירות הדר, שום, בצל, פפאיה, חזרת וצנון.

רמת הספיגה של המינרל בגוף זהה בין אם מדובר בסידן מהטבע מהחי או מתוספים ולכן המקור אינו חשוב, אלא הכמות.

חיוני לתפקוד הלב

סידן. לא רק במוצרי חלב (pixabay)

הוא משתתף בבקרה על לחץ הדם, מווסת את הזרימה בהתאם ומחסור של סידן בגוף עלול לגרום לאי סדירות בקצב הלב ולקרישיות יתר בדם. זה לכשעצמו צריכה להיות סיבה מספקת לצרוך מספיק סידן.

קפה עם חלב?

קפה מפריע לספיגת הסידן (pixabay)

זרחן וקפאין מעכבים ספיגה של סידן בגוף- לא מספיק לצרוך את המינרל בכמות מספקת, יש צורך לוודא שהוא נספג כמו שצריך. זרחן המצוי במשקאות תוססים וקפאין המצוי בקפה, תה שחור וקקאו  מעכבים ואף מונעים את ספיגתו של הסידן בגוף ולכן יש להמעיט בצריכתם תמיד העדיפו מים על כל משקה אחר.

 

מאיה אור היא נטורופתית יועצת של חברת אמורפיקל

 

Share This:

כתיבת תגובה

Top