ומה אם הייתם עושים פשוט ‘הוקוס פוקוס’ והם היו נרדמים?

יש אנשים ש’הדשא של השכן’ עבורם הוא אוטו חדש שמנקר להם את העיניים, אולי איזה בגד יפה או משהו, בשבילי, משפטים כמו “אצלי הם במיטות משבע” פשוט גורמים לי לקנא, מה אומר? אצלי הם לא במיטות גם אחרי שמונה וחצי, תשע ולפעמים עשר. מטבע הדברים, החיים שלי השתנו כשגיליתי את הספר “לילדים טוב” של ירון קולטון ויפעת ויינשטיין זוהר. ספר שמרדים את הילדים ועל הדרך מעצים אותם

Share This:

וידוי קטן, מעבר להיותי עיתונאית שמתעסקת בבריאות, אני גם אמא לשלוש בנות קטנות מתוקות שהן כל עולמי. הבנות הללו צריכות לישון. כל המחקרים מראים שהן צריכות לישון, כל תא בגוף שלי צריך שהן ישנו קצת, אבל הן? פחות בקטע.

יום בהיר אחד נחתה לי במייל הודעה על ספר חדש “לילדים טוב” שמו, ושם מבקשים המחברים שנאמין להם שהספר הזה… ובכן – מרדים!

הייתי חייבת לבדוק את העניין. ירון קולטון ויפעת ויינשטיין זוהר מיד הסכימו להסביר. אבל לפני ההסבר שלהם, תבינו, לא מדובר בסתם שני אנשים שהחליטו לכתוב ספר מרדים. אלה אנשי מקצוע מדופלמים שעוסקים בין היתר בהנחיית מורים (כן, כן, ביג דיל, מורים תמיד יודעים להרדים), בייעוץ פדגוגי, מדיטציה, דמיון מודרך וגם הם שניהם מטפלים בשיטת NLP

עשיתי גוגל – NLP זה  Neuro Linguistic Programming או במילים אחרות – משהו …משהו… תכנות של המוח.

אז מיד הבנתי שהדבר הזה עלול באמת להרדים את הבנות בשעה סבירה ושאלתי אותם – זה באמת מרדים?

יפעת הסבירה “הספר כולל שני חלקים. בחלק הראשון 10 סיפורים קצרים, שנועדו להרגיע, להשקיט, להוריד קצב… סיפורים אלה כתובים בשפה חושית חווייתית עשירה, כשהמטרה כאן היא לייצר נינוחות ורגיעה עמוקה.
הקראה בקול או שמיעה של הסיפורים הקצרים אכן מורידות את קצב המחשבות, ולכן מגדילות את פוטנציאל ההירדמות.
בחלק השני 10 סיפורים ארוכים, שנועדו לחשוף, לחזק ולהעצים את המשאבים והכוחות הפנימיים. סיפורים אלה עוסקים כל אחד במשאב, ערך או מסר אחר, המוטמעים בעדינות בזמן שהילד נינוח, רגוע ופתוח אליהם.
בסך-הכול מציע הספר 100 צירופי סיפורים, כך שיהיה לַיְלׇדִים טוֹב.

איך הצירופים האלה עובדים על המוח?

ירון: “החיבור בין הרגעה להעצמה אינו צירוף מקרי. הקישור שערכנו בין ההרגעה להעצמה באמצעות הסיפורים הקצרים והארוכים נובע מהרצון לאפשר למוח להיות פתוח למידע חדש ורצוי. כאשר אנו לחוצים, עמוסים או טרודים, הדבר עלול להשפיע גם על הפיזיולוגיה שלנו (לחץ דם, פעילות הורמונלית וכו’) וגם על התגובות הפסיכולוגיות שלנו.
הסיפורים הקצרים משלבים רכיבים מתוך מה שמכונה “שפה אריקסוניאנית”. השימוש בשפה זו מאפשר לנו להוביל את הילד ואת ההורה להתחיל לעבור ממצב מתוח למצב נינוח. הסיפורים הקצרים שלנו כוללים אלמנטים חווייתיים חושיים, כגון:
להתנדנד על נדנדה, לשבת על חוף הים ולהרגיש את החול הנעים, לעקוב במבט אחר עננים המשתנים בשמיים, לערבב בכף שוקולד ההולך ונמס, ועוד ועוד…
מאחר שהמטרה היא להירגע, הרי שבמקום לפקוד על המוח לעשות זאת – אנו מובילים אותו באמצעות המילים לרגיעה תוך זמן קצר. משהשגנו מצב תודעתי / פיזיולוגי זה – המוח נפתח להקשבה אמיתית למסרים שחשוב לנו שיגיעו לכל ילד וילד.
איך הכרתם וחברתם ליצירת הספר הזה?

“שנינו מכירים שנים רבות מתחום ה-NLP והדמיון המודרך. ניסיוננו בעבודה עם מבוגרים וילדים, יחד עם החזון המשותף שלנו באשר לכוחה המרפא, המרגיע והמעצים של השפה, הובילו אותנו באופן טבעי לכתיבת הספר. הכתיבה המשותפת נמשכה כמה שנים, מתוך הפריה הדדית נהדרת”.

זה הספר הראשון מסוגו בהקשר של סיפור שנועד להרדים ילדים?

זה עובד. (צילום: מהאלבום המשפחתי)

“הסיפורים הקצרים בספר נועדו להביא למצב של נינוחות ורגיעה עמוקה. לעתים הילד נרדם כבר בשלב ההאזנה לסיפור הקצר, וזה מצוין…
ייחודו וראשוניותו של הספר בכך שהוא משתמש ביכולת להרגיע דווקא כדי לפתוח נתיבים להעצמה. מתוך מצב של רגיעה עמוקה, נינוחות ופתיחות, המסרים המעצימים נקלטים ומוטמעים על-ידי המוח ותת-המודע באופן טבעי ואפקטיבי”.
אילו ערכים הספר מטמיע בילדים?

“הסיפורים הארוכים בספר נועדו להעצמה. כל אחד מהם מעביר בעדינות אך באופן ברור ערך / מסר / משאב הטמון בו. למשל: אומץ, אהבה, יצירתיות, קבלה עצמית, חברות ואמפתיה, ועוד”.
איך הספר מעצים ילדים?

“ההעצמה נובעת מהמסרים הטמונים בכל אחד מהסיפורים. המסרים הללו אינם מועברים באופן דידקטי או בטון מחנך, אלא במסגרת סיפורים קסומים וצבעוניים, המאפשרים לכל ילד ולכל הורה להתחבר למסר דרך החוויה. ההורה נמצא עם הילד לפני השינה, וזה בוחר בכל ערב צמד סיפורים אחר – סיפור קצר וסיפור ארוך. למשל: סיפור קצר על טיפות גשם וסיפור ארוך על הקוסם (התמדה). הילד יכול לבחור בסיפור מסוים כרצונו. גם ההורה מצידו יכול לבחור בסיפור מסוים, ובכך לכוון את המסר לפי מה שהוא חושב שכדאי להעביר לילדו – בעקבות אירועי היום, מבט לעתיד, וכו”

לאיזה גילאים הוא מתאים?

“הספר שלנו מכוון לילדים מגיל 5-4 ועד 12-11. עם זאת, מהמשובים הנהדרים שאנו מקבלים, עולה כי גם ילדים גדולים יותר ששמעו את הסיפורים או הקריאו לאחיהם הצעירים, מאוד אהבו אותם”.

מה הבעיה שזיהיתם והספר בא לתקן?

“אנחנו מעדיפים להשתמש במושגים כמו אתגר והזדמנות. שנינו מגיעים מתחום השפה, ומודעים לכוחה בהעצמת ילדים ומבוגרים. סיפורים ומטפורות הם דרך עתיקה להעברת מסרים. היכולת שלנו להשתמש לטובה בידע שלנו אפשרה לנו לרתום את עולם הדמיון בדרך ראשונה מסוגה – שילוב של הרגעה, הכנת המוח למצב של נינוחות ופתיחות, והעברת המסרים החיובים והמעצימים”.

 

 

Share This:

כתיבת תגובה

Top