קטשופ- OUT, עדשים וכוסמת – IN / פנינה שלו

שינויים לא מתרחשים בין לילה, אבל הנה, בשנות ה-90 הלכנו לישון עם מרגרינה וקולה והיום אנחנו מתעוררים עם קינואה. תזונה בריאה היא כבר לא מילה גסה ויועצת התקשורת, פנינה אלעזר שלו, אומרת שתעשיית המזון האמריקנית, זו שקובעת לגוף שלנו מה לצרוך, עושה חישוב מסלול מחדש

Share This:

צניחת מניית חברת המזון החמישית בעולם, קראפט-היינץ בסוף השבוע בוול סטריט, בעיקר על רקע  אי השתלבותה בטרנד המזון הבריא, ששוטף בימים אלו את העולם, היא איתות בוהק לתעשיית המזון הגלובאלית כולה על שינוי במגמה העולמית של צריכת המזון.

אחד המשברים המאיימים על האנושות במאה ה- 21 היא תופעת השמנת היתר וריבוי התחלואה בעקבותיה.
אם לפני כחמישים שנה היקף ההשמנה בארה”ב של האוכלוסייה הבוגרת עמד על כ- 10%, וחולי הסוכרת מנו כ- 5%, הרי שאשתקד, מאזרחי ארה”ב הבוגרים, 40% כבר סבלו מהשמנה וכ- 15% מסוכרת. המגמה העולמית, גם מחוץ לארה”ב ואף אצלנו בארץ, ברורה: צמיחה חדה בשכיחות ההשמנה, צמיחה מקבילה בשכיחות מחלת הסוכרת.

פנינה שלו (צילום: יח”צ)

המגיפות הללו שקשורות זו לזו: השמנה וסוכרת מתורגמות סוף סוף לאחרונה לתמורות בהתנהגות הצרכנית בשווקים – בתחום צריכת מזון ומשקאות, תרבות הפנאי וסגנון חיים, ומשכך, לעליית הסגמנט הבריאותי. בתקופה שכזו, חברות, הקשורות לעולמות התוכן של תזונה, פעילות גופנית, או בריאות, תקלענה למשבר עמוק ביחסי הציבור שלהן, אם הנתונים הללו ושינויי המגמה בשווקים לא ישמשו להן בסיס לקביעת אסטרטגיה עסקית מותאמת למציאות החדשה.

אפשר לקחת כדוגמה את התסיסה בשוק המשקאות הבין לאומי, שהחל לסבול מיחסי ציבור גרועים בהיבט הבריאותי והתזונתי, מה שמסביר את המירוץ יוצא הדופן של קוקה-קולה ושל פפסיקו בשנים האחרונות לרכוש חברות עם תדמית בריאה יותר, לאחר שנים רבות בהן הורגלו הצרכנים לכמויות סוכר גבוהות במשקאות המוגזים.

קוקה-קולה רכשה ב- 2014 את יצרנית מכונות הקפה האמריקאית קוריג גרין, והגדילה בהמשך אחזקותיה, כדי להיכנס לשוק מכונות המשקה הביתיות, שנהנה מתדמית ירוקה ובעיקר בריאה יותר. הרכישה הזו אגב נכשלה בשל נתונים חלשים של מכירות. קוקה-קולה לא עצרה, אלא הודיעה השנה, אחרי 130 שנות פעילות, על ניסיון להיכנס לתחום חדש של משקאות עם תכולת אלכוהול נמוכה ומופחתי סוכר. האנליסטים המלווים את החברה מיהרו להסביר שהמהלך הנדיר הוא מענה לירידה בביקוש העולמי למשקאות המוגזים רוויי הסוכר. השנה גם השקיעה קוקה קולה ברכש חברת משקאות הספורט בודי ארמור, שמזוהה עם קובי בראיינט, כוכב הכדורסל, ומוכרת משקאות נטולי חומרי טעם מלאכותיים וצבעי מאכל. באנגליה ובמדינות נוספות, בעקבות הכבדת הלחץ של הרגולטור, מקטינה קוקה קולה את גודל הפחיות והבקבוקים ומשקיעה בניסיונות להפחית את תכולת הסוכר.

גם המתחרה הגדולה פפסיקו לא נחה, ובשנה החולפת השקיעה 3.2 מיליארד דולר ברכישת סודה סטרים הישראלית, בשאיפה לבנות אסטרטגיה עסקית חדשה של חברה, שבבעלותה מוצרים בריאים יותר.

גם בארץ, חברות המזון מצויות בהליך מואץ של פורמולציה במוצרי מזון רבים. חדי העין יכולים כבר להבחין על אריזות מוצרי המזון הוותיקים בכל קטגוריות המוצרים  בהפחתות סוכר ובשאר רכיבי מזון לא בריאים. המעניין הוא שחברות המזון הישראליות מתקדמות עם התהליכים הללו בשקט, בלי ליידע את הצרכנים, ובלי להפנות תשומת לב לכמויות רכיבי המזון הלא בריאים שהוספו עד היום למוצריהן.
גם משרד הבריאות יצא לאחרונה בקמפיין גדול ומוצלח לעידוד צריכת מזון לא מעובד, תחת המותג אפשריבריא, קמפיין שהמסר שבו הוא שיש לנו אחריות על מוצרי המזון הנכנסים לעגלת הקניות שלנו ומגיעים הביתה, יש לנו אחריות למוצרי המזון הנאכלים על ידינו ועל ידי ילדינו. בעיתוי הנוכחי, קמפיין שכזה מתקבל בהבנה ובאהדה על ידי הציבור, ולא כהתערבות לא ראויה בהרגלי החיים שלנו.

פנינה אלעזר שלו היא יועצת תקשורת, בעלת המשרד: ‘שלו יחסי ציבור ואסטרטגיה’

 

Share This:

כתיבת תגובה

Top