הפרעות קשב ומבחנים: איך משלבים אותם יחד?

חייהם של סטודנטים ותלמידים עם הפרעות קשב וריכוז הופכים לסוג של סיוט בכל פעם שמתקרב מבחן. מה עושים? הנירולוג ד”ר אריה אשכנזי, עונה על שאלות

Share This:

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה אשר גורמת לקשיים בתפקודים הניהוליים שמקורם בקשיים להשהיה ולעיכוב תגובה, חוסר קשב, יכולת שליטה והסחת הדעת ממוקד המשימה, קשיים בזיכרון עבודה (זיכרון לטווח קצר), קשיים בגמישות מחשבתית ותפקודית, קשיים בארגון והתארגנות, קשיים בתפיסת הזמן ובארגונו וקשיים במכוונות עצמית.

מי שסובל מההפרעה הזאת מתמודד עם שכחנות, אי סדר, חוסר ארגון פנימי במחשבות וקושי בסינון מידע לא רלוונטי. יכולת הריכוז קצובה לזמן קצר ומתבטאת במעבר חד ממשימה למשימה. ישנו קושי להתמקד במה שנחוץ לביצוע משימה, להפריד בין עיקר לטפל וקושי בניהול הדגשים ומיקוד. כתוצאה מכך, סטודנטים בעלי הפרעת קשב וריכוז עלולים להשיג ציונים נמוכים לעומת עמיתיהם.

סטודנטים עם הפרעות קשב וריכוז חווים קושי בשינה, עייפות מתמדת, קושי להתמודד עם שעמום, מצב רוח זעוף מלווה במחשבות שליליות, חוסר שקט נפשי ופיזי ואימפולסיביות. לחלקם יש נטייה לדחיינות, העדפה של עיסוקים המאפשרים “תמורה” מהירה כגון משחקי מסך למיניהם. ככל שחולף הזמן ומתקרב המועד להגשת עבודות או לימוד למבחנים כך גדל הלחץ הנפשי והגופני. הלחץ עלול להתבטא בהתפרצויות זעם שניכרים יותר במסגרת

הכל מתפזר. הפרעות קשב וריכוז (shutterstock)

המשפחתית שבה הסטודנטים מרשים לעצמם יותר. התפקוד הבלתי עקבי של הפרעת הקשב והריכוז יוצרת בעיות בזיכרון; הקושי לאחסן מידע בזיכרון לטווח קצר מקשה על הלמידה  וכתוצאה מגביר את תחושת התסכול  ומחליש את המוטיבציה ללמידה ומגביר את הסימפטומים הדיכאוניים והחרדתיים .

נוסף על כך, לא פעם סטודנטים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז מתקשים מאד להתמודד עם הדרישות האקדמיות. עליהם להשקיע מאמץ רב וזמן ממושך יותר באופן משמעותי, בהשוואה לאלה שאינם סובלים מהפרעת קשב, או לסובלים מהפרעות קשב וריכוז, אך מטופלים תרופתית.

כשלא מאבחנים בזמן

במקרים רבים, ללא טיפול, ההישגים האקדמיים אינם משקפים  את היכולת האמתית של הסטודנט, דבר העלול לגרום לתסכול רב, לפגיעה בביטחון העצמי ולעיתים קרובות עלול לגרום לדיספוריה (ירידה במצב הרוח). קשיים בזיכרון ובתחושת המסוגלות גורמים לקשיים תפקודיים בזמן מבחן. במקרים רבים הסובלים מהפרעת קשב  לא מצליחים לסיים את המבחנים באמונה שיוכלו לעשות זאת בעתיד. כפי שאנו למדים, במקרים רבים המחשבה הזאת אינה ממומשת, וזה מעצים  את תחושות התסכול. כל אלה ועוד, אינם תורמים לערך העצמי ומשליכים על תחושת היכולת לבחור בקריירה שעומדת ביחס ישיר לרמת הכישורים שלהם. קושי בלמידה הוא גם תוצאה של קשיים במוטיבציה שליטה עצמית נמוכה ומשמעת אישית.

אז מה עושים

ניהול זמן הוא אלמנט מאד מהותי בבניית שגרה אפקטיבית. היצמדות לסדר יום מאורגן שמנוהל לפרטי פרטים, יכול לעזור בהתמודדות היומית עם מטלות אקדמיות אשר דורשות מאמץ מנטלי.

טיפול תרופתי לשיפור הקשב והריכוז – עדיף להשתמש על בסיס יומיומי בתרופות ארוכות טווח (השפעה למשך 12 – 14 שעות), בכדי למנוע ירידה חדה ביכולת הלמידה, שמירה על יציבות ותופעות לוואי פחותות, שכן, קיימת חשיבות רבה להתאמת הטיפול בהפרעת קשב לאורח החיים של המטופל

ד”ר אריה אשכנזי (צילום: יח”צ)

טיפול קוגניטיבי שמבוסס על אימון מוחי המאפשר לימוד וביצוע מטלות שקשורות לתפקודים קוגניטיביים כמו הבנת משימות ובקרת קשב. במקביל הטיפול מתרכז גם בשינוי דפוסי מחשבה שלילים המאפיינים רבים מהאנשים  עם הפרעת קשב וריכוז.

טכניקות לניהול זמן וחיזוק הניהול העצמי שבהן רוכש הסטודנט כלים להתנהלות ולתפקוד המטלות ביום יום: חשוב להקפיד על אכילה נכונה בזמנים קבועים. שינה בשעות קבועות וסבירות לפעילות מוח תקינה; רצוי להקדיש לשינה 7 עד 8 שעות ביממה.

על מנת לאפשר לסטודנט שיש לו הפרעת קשב לשפר את התפקוד בלימודיו ותפקודו היומיומי יש לשלב כמה אספקטים של טיפול:

רצוי ליצור בבית סביבת למידה ידידותית שתרחיק רעשים והסחות דעת. רצוי ששולחן העבודה יהיה נקי מכל ניירת או חומרים אחרים שאינם שייכים לנושא שעוסקים בו בזמן נתון. יש לבדוק ביומן את המטלות ולתעדף אותן באופן שניתן לעמוד בהן כדי למנוע תסכול באי יכולת עמידה בלוח זמנים.

ד”ר אריה אשכנזי הוא מומחה לנוירולוגיית ילדים ורפואת ילדים, לשעבר סגן מנהלת המכון להתפתחות הילד ע”ש ויינברג, בי”ח לילדים ע”ש אדמונד ולילי ספרא בתל השומר. מנהל יחידה נוירו -התפתחותית בקופת החולים לאומית ומנהל מרכז נועם לנוירולוגיה פסיכולוגיה ודידקטיקה ברעננה.

 

 

 

 

 

Share This:

כתיבת תגובה

Top