מרתון: למה תמיד יש פצועים?

רק בשבוע שעבר זה קרה שוב, מרתון ירושלים גרם לפציעה קשה של אחד המשתתפים וגם המרתונים שקדמו לו בתל אביב ובערים אחרות לא דילגו על בתי החולים. נשאלת השאלה: למה זה קורה? הרי אנשים שרצים מרתון אמורים להבין קצת בבריאות ובשמירה על הגוף לא? אז זהו, שלא. שיחה מעניינת עם רופא שגם רץ מרתונים בעצמו – ד”ר ליאור זלר

עם כל הצער שבדבר, לא כל אחד יכול - ריצת מרתון (אילוסטרציה)
עם כל הצער שבדבר, לא כל אחד יכול – ריצת מרתון (אילוסטרציה)

האם ריצת המרתון, פעילות בריאה וחשובה ככל שתהיה, היא למעשה עבור רבים לא יותר מסמל סטטוס המסכן את הבריאות שלהם? איך ייתכן שאנשים המקפידים על משטר אימונים ופעילות גופנית אינטנסיבית  נופלים ומובהלים עם מכת חום לחדר המיון? האם הם לא ערוכים לריצה מן הסוג הזה? שאלנו את ד”ר ליאור זלר, רופא פנימאי בבית החולים סורוקה בבאר שבע ורץ מרתונים בעצמו:

“בגדול, כל ההתעסקות בספורט בישראל היא דבר מבורך מאוד, זה מעודד אנשים לעסוק בפעילות גופנית. הבעיה היא שאנשים לוקחים את זה קצת יותר מידי לנקודות קיצון מבחינת היכולות שלהם.

כדי לרוץ מרתון צריך לבוא מאוד מוכן, והכוונה היא לא רק לאימונים אלא לאיזה שהוא בסיס רחב שאתה בונה לאורך שנים . רצי מרתון טובים רצים המון זמן – כדי להגיע למרתון הם רצו המון שנים מרוצי 10 ק”מ,  5 ק”מ וחצי מרתון, רק בסוף מגיעים למרתון.

היום, למרות שאני מאוד אמביוולנטי לגבי העניין – כי זה כאמור  טוב מאוד שאנשים מתאמנים- אנשים לא מגיעים מוכנים. צריך ללמוד את הגוף ללמוד מהן היכולות שלך והיום יש הרבה מאוד אנשים במרתונים שבעבורם זו התחרות הראשונה שלהם, הם לא עושים את זה בהדרגה, ישר על ההתחלה הם רצים מרתון”.

“לתת כבוד למרתון”

ד"ר ליאור זלר, רופא פנימי בבית החולים סורוקה ורץ מרתון.
ד”ר ליאור זלר, רופא פנימי בבית החולים סורוקה ורץ מרתון.

ד”ר זלר מוסיף ש”צריך באמת לבוא לזה בצורה שאיך אומרים הרצים המקצועיים? לתת כבוד למרתון. בנוסף, לפעמים כשמתאמנים בקבוצות, זה לא טוב לרץ, למי שמתאמן לקראת מרתון כי הקבוצה גוררת אותך ומאתגרת אותך במקום שתעבוד בקצב שלך על פי הדרישות של הגוף שלך יקח כמה זמן שזה יקח.

לפעמים בקבוצות, אם יש מאמן טוב אז הוא מתאים את האימון לאנשים אבל בדרך כלל אנשים שמתאמנים בקבוצות הם בדרך כלל בעלי אופי תחרותי מאוד ואתה רוצה כל הזמן לעבוד יותר ויותר”.

הפציעות העיקריות הן בעיקר התייבשויות?

“לא. את צריכה להבדיל בין פציעות של התייבשויות, שיותר נכון לקרוא להן ‘מכת חום’ ובין פציעות שמתרחשות בעיקר בעקבות מה שנקרא “אובר יוז” (שימוש יתר) בשרירים וביכולות הגופניות, מתיחות של שרירים, מתיחות של גידים. לגבי מכת חום זה מצב שקשור גם לתנאי השטח, לחום בחוץ  אבל גם לרמת ההתאמה של היכולת של המתאמן למה שהאתגר דורש והשטח דורש. בסופו של דבר מה שגורם למכת חום זה כשהגוף מייצר חום יותר ממה שהוא מאבד. ואז המאזן הזה משתנה. אנשים שהם פחות מתאמנים, אנשים שהם במשקל יתר, אנשים שלא ישנו טוב לילה קודם – הם אנשים בסכנה למכת חום במהלך המרתון”.

” יש גם את תנאי השטח, כלומר הטמפרטורות בחוץ אבל צריך לזכור שמכת חום אפשר לקבל גם כשהטמפרטורות בחוץ נמוכות ייצור החום גובר על ההוצאה שלו כשהאדם לא בכושר שמתאים למרתון זה גורם לו להתאמץ יותר מאנשים שהם כן בכושר כן זה חלק מזה ולמה זה קשור לשינה יש גורמי סיכון למכת חום אחד מהם זה מחסור בשינה, יש גם השמנת יתר, מחלת חום, שימוש באלכוהול, שימוש בסמים, שימוש בתוספי תזונה לפעמים כל אלה מעלים את הסיכון”.

אתה אומר שהבעיה היא שאנשים לא בונים את זה לאורך שנים, אבל לאור הפריחה הגדולה של התחום הזה בישראל, אתה חושב שצריך לייצר תחרויות פחות מאתגרות?

“יש מלא תחרויות של “רק” 10 ק”מ אבל מרתון זה כבר סמל סטטוס”.

השאלה אם זה סמל סטטוס ששווה “להתאבד” עליו?

זה גורם לאנשים להרגיש מוצלחים, אם הם רצים מרתון.

אוקיי אז סמל הסטטוס הוא הגורם לפציעות, לא העדר שתיה?

” לא, לשתיה אין קשר כל כך לפציעות מרתון, אפשר לקבל מכת חום גם שותים מלא מים. התייבשות היא אחד מגורמי הסיכון למכת חום אבל ההתייבשות כשלעצמה לא גורמת למכת חום, חוסר ההתאמה בין יכולות הגוף לדרישות השטח הוא גורם הסיכון העיקרי”.

Share This:

כתיבת תגובה

Top