סופרים צעדים? "אפליקציות ושעוני צעדים עשויים לגרום יותר נזק מתועלת"

 

"אנשים חושבים שהם יצעדו 10,000 צעדים ביום כי האפליקציה אמרה להם שזה מועיל לבריאות אבל ההנחה הזאת לא מבוססת מחקרית", לדברי מומחה בכנס של האגודה האמריקנית לקידום המדע

Share This:

שעוני כושר שנועדו לספור את מספר הצעדים שאנחנו עושים ביום עלולים לגרום יותר נזק מתועלת, כך לדברי מדען מחשבים מוביל.

ד"ר גרג הגר, פרופסור למדעי המחשב באוניברסיטת ג'ונס הופקינס בארצות הברית, אמר בכינוס השנתי של האגודה האמריקאית לקידום המדע כי קשישים המנסים להגיע ליעד של 10,000 צעדים עלולים להינזק.

ד"ר הגר אמר לנוכחים בכנס: "חלקכם אולי רכשו שעון צעדים או משהו בסגנון, ואני בטוח ומדי פעם זה נותן לכם הודעה קצת מגניבה ש "עשיתם 10,000 צעדים היום'- אבל למה 10,000 הצעדים חשובים? מה כל כך חשוב ב – 10,000? "
הוא אמר כי הנתון הזה של 10,000 צעדים – מוצאו ביפן בשנת 1960 – אז גילו שגבר יפני ממוצע שהולך 10,000 צעדים ביום, שורף כ -3,000 קלוריות.
"וזה מה שהם חשבו, האדם הממוצע צריך לצעוד 10,000 צעדים, כמספר מדוייק. אבל האם זה מספר הצעדים הנכון עבור כל אחד מכם בחדר הזה? מי יודע. זה רק מספר וזה הוכנס לתוך האפליקציות ושעוני הכושר כמספר ברזל, כאילו שככל שתתקרבו למספר הזה – תהיו בריאים יותר", אמר ד"ר הגר.

"אפליקציות כושר ובריאות חייבות להיות מבוססות על מדע"

לדברי ד"ר הגר "יש כמות הולכת וגדלה של אפליקציות שאנשים מורידים לסמארטפונים שלהם בלי שהם בכלל מבינים את מה שהאפליקציות האלה באמת אומרות להם.
עד שלא יהיו לנו אפליקציות כושר או בריאות מבוססות ראיות מדעיות אפשר רק לצפות דווקא לעלייה בבעיות הבריאות של הצורכים אותן, תחשבו על זה שכל אחד חושב שהוא צריכים לצעוד 10,000 צעדים אבל לא ממש פיזית מסוגל לעשות את זה, אתה באמת יכול לגרום נזק או פגיעה על ידי כך ".

מאיפה הביאו את המספר הזה? 10,000 צעדים (pixabay)

הוא הוסיף: "כולנו יודעים שכנראה ככל שנעשה פעילות גופנית זה יותר טוב בשבילנו, אבל אם אתה קשיש או חולה לב, אז זה לא הולך להיות טוב בשבילך".

לדברי מומחי ה -NHS, משרד הבריאות הבריטי, בריטי הממוצע הולך בין 3,000 ל -4,000 צעדים ביום – פחות באופן משמעותי מיעדי שעוני הכושר.

עם זאת, אנשים רבים צועדים הרבה יותר, ועבורם 10,000 צעדים לא יכולים להוות יעד של ממש.
אדם בגיל 45 ובמשקל 70 ק"ג יכול לשרוף כ 400 קלוריות על ידי הליכה מהירה של 10,000 צעדים (ובהליכה מהירה, הכוונה למהירות של בין 5 ל – 8 קמ"ש)
סיימון ליי, כלכלן בריאות בכיר בבריטניה, שפרסם מחקרים על מעקב כושר בעיתון הרפואה הבריטי אמר לאתר החדשות דיילי מייל "ד"ר הגר מדייק באבחנה שלו. רופא כללי, אנדוקרינולוג או כל מומחה כושר אחר – לא סביר שימליץ על 10,000 צעדים עבור רוב האנשים.

במיוחד בהתחשב בעובדה שרוב האנשים שמורידים את האפליקציות האלה לא בהכרח כשירים וזקוקים לשיפור מלכתחילה.
זה לא הגיוני פשוט לקפוץ ישר למספר גדול. אם חולה סוכרת (סוג 1) למשל, עושה מאמץ מרוכז לאורך זמן, הוא עלול להפחית באופן משמעותי את רמות הסוכר בדם שלו ולהפר את האיזון".
ד"ר ג'ון ג'קיקיס מאוניברסיטת פיטסבורג, שצוותו מצא בשנה שעברה כי מעקב כושר צמוד יכול למנוע מאנשים לרדת משקל, אמר: "המטרה צריכה להיות מבוססת על ראיות מדעיות.
אבל לא כדאי לפסול את האפליקציות והשעונים האלה על הסף, הם נועדו להקל על ניטור של מטרות הקשורות לבריאות וגם להקל על שינוי התנהגות.
לכן, אנחנו אמנם צריכים להיות זהירים ולא להסתמך רק על המכשירים אלה.  אבל יחד עם זאת, אנחנו צריכים להיזהר לא לשפוך את התינוק עם המים לדעתי".

Share This:

כתיבת תגובה

Top