רוצים לאפס את השעון הביולוגי? צאו לישון בחוץ

מדענים אמריקנים גילו ששינה בחוץ (קמפינג) מאפסת את השעון הביולוגי, המשפיע על הרגלי השינה שלנו. לדברי החוקרים: "זמן בחיק הטבע עוזר למי שקשה לו לקום בבוקר לשפר את הבריאות"

כל מי שמתעניין בבריאות יודע שלמשוואה הידועה של אורח חיים בריא – הכוללת תזונה נבונה ופעילות גופנית – חייבים להוסיף גם שינה טובה ונפש בריאה.

אבל בפועל, ההמלצות הללו, נכונות ככל שיהיו, בקושי מיושמות בחיים של רוב האוכלוסייה, אפילו מי שממליץ לנו על זה – לא מקיים אורח חיים בריא שכזה.

החברה המערבית המודרנית פשוט לא מאפשרת את השילוב של תזונה נכונה, פעילות גופנית ושינה טובה לאורך זמן.

זאת אחת הסיבות המשמעותיות לכך שתעשיית התיירות כל כך משגשגת – מכיוון שכדי להשיג את ה"שילוש הקדוש" הזה, צריך לצאת לחופשה שנתית מתוכננת מראש ויקרה להחריד.

אפשר גם אחרת

מחקר שמתפרסם כעת מגלה לנו שאפשר גם אחרת. לא חייבים לשנות את כל החיים שלנו. מספיק שפעם בשבוע או אפילו חודש או יותר, נעצור לרגע וננצל את סוף השבוע או החג לצורך שינה בחוץ (קמפינג) – זה ממש יכול לשפר את הרגלי השינה שלנו ובתוך כך – את הבריאות שלנו.

מה אתם רואים בתמונה הזאת? לא תענוג צרוף? צאו החוצה, זה בחינם (pixabay)

לדברי החוקרים, אין כאן המלצה להחליף את הבית החמים והטוב שלנו באוהל באופן קבוע, אבל אם נחשוף את עצמינו מידי פעם למציאות של אור בהיר יותר במהלך היום ואור פחות בהיר במהלך הלילה, זה בהחלט יכול לסייע לבריאות שלנו.
לגוף שלנו יש שיגרה יומית מסויימת הצופה מתי יום ומתי לילה כדי להתאים את פעילותו לזמנים השונים.
הוא משנה את מצב הערנות, מצב הרוח והכוח הפיזי, אפילו את הסיכון לחטוף התקף לב,  כאשר אנחנו צריכים לישון  -במסגרת מחזורית של 24 שעות ביממה.

האור עוזר לשעון הפנימי שלנו לשמור על תפיסת זמן נכונה, אבל כאמור, החיים המודרניים שהביאו לנו את האור המלאכותי, השעונים המעוררים והסמארטפונים, שינו את הרגלי השינה של כולנו.
ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת המדעי  Current Biology וד"ר קנת רייט, מאוניברסיטת קולורדו שבארצות הברית, אמר ל- BBC הבריטי שהבעיה העיקרית היא ש "אנחנו מתעוררים בזמן שהשעון הביולוגי שלנו אומר שאנחנו עדיין צריך לישון".
לדבריו, התופעה הזאת הזאת מזיקה לבריאות באופן שכבר הוכח במחקרים שקשרו בין הפרעות בהרגלי השינה לבין הפרעות במצב הרוח, סוכרת מסוג 2 והשמנה.
וזאת גם הסיבה שאנחנו פשוט עייפים, מטושטשים ומנומנמים כשאנחנו מנסים לקום בבוקר, במקום להיות עירנים וחיוניים, כמו כל שאר החיות בטבע.

קיראו גם:

ארגון הרופאים האמריקני מזהיר: תאורת הרחוב מסוכנת לבריאות שלנו

החורף מדכא? תזונה יכולה לשנות את המצב

הזוגות המאושרים ביותר ישנים צמוד

כפתור אתחול

אז מה עשו החוקרים?  ד"ר רייט ארגן סדרת משלחות קמפינג עבור קבוצה קטנה של מתנדבים.
הם היו צריכים לענוד שעונים מיוחדים שניטרו את רמות האור בכל רגע נתון ונלקחו מהם דגימות דם כדי לנתח את רמות המלטונין (הורמון השינה) בדם שלהם.
מבחינת אור  -מלאכותי, הם הורשו להיעזר רק באור של מדורה בלילות, אפילו השימוש בלפידים נאסר עליהם.

יצא לכם לחשוב פעם למה שאר החיות קמות בבוקר חיוניות ועירניות ואנחנו צריכים טונות של קפה, חדשות ופקקים כדי להתעורר? (pixabay)

הדבר הראשון שהם למדו בטיול קמפינג של שבוע ארוך בחורף, היה שאנשים נחשפו לאור פי 13 יותר מאשר בבית, למרות שזה היה החלק האפל ביותר של השנה.
רמות המלטונין שלהם גם החלו לעלות שעתיים וחצי מוקדם יותר במהלך היממה והם הלכו לישון מוקדם יותר.
בתום השבוע הזה, הגוף שלהם היה בהרמוניה של ממש עם הזמנים האמיתיים של הטבע והרגלי השינה שלהם שודרגו משמעותית.
אם אתם חושבים לעצמכם – "יופי, אנשים עם זמן לקמפינג של שבוע הם אנשיםמובלים ורווקים", תחשבו שוב.

טיול קמפינג אחר הראה שאותן תוצאות הושגו גם ביציאה לקמפינג של סוף שבוע אחד בלבד.
ד"ר רייט אמר: "אנחנו לא אומרים שדווקא קמפינג הוא התשובה כאן, אבל אנחנו יכולים וצריכים להכניס יותר אור טבעי לחיים המודרניים שלנו, זה משהו שאנחנו כחברה יכולים להסדיר בלי אנשים שאנשים יצטרכו לשנות את אורח החיים שלהם".
הרי יש היום את האפשרות לתכנון אדריכלי של מבנים המאפשר הכנסת יותר אור טבעי פנימה. צריך לתכנן כך לא רק את בתי המגורים אלא גם בתי ספר, גנים ומקומות עבודה.
לדברי ד"ר רייט, אפשר גם לעשות שימוש בדור החדש של נורות חכמות, המתאימות את עצמן למצב בחוץ. כמו שהטלפון החכם יודע להיות בהיר יותר במצבים מסויימים ובהיר פחות במצבים אחרים – כך אפשר ליישם את הטכנולוגיה הזאת על כל האורות המלאכותיים שמלווים אותנו במהלך היום, כדי להגן על הבריאות ועל הרגלי השינה שלנו.

עם זאת, כרגע, שעוני הגוף של אנשים שיצאו לקמפינג יתחילו לחזור למצב הקודם שלהם ברגע שהאוהל יחזור להיות ארוז במכונית.
כדי להמשיך ליהנות מתופעת ה"איפוס קמפינג" הזאת, אנשים יצטרכו לקבל "בוסט" של אור יום – כמו למשל לצאת לטיול קצר לפני העבודה – ולקצר את הערבים שלהם על ידי שימוש מופחת באור מלאכותי.
זה אפשרי, זה לא בשמיים, אנחנו מכריחים את הילדים שלנו לישון בשעה סבירה, למה שלא נלך גם אנחנו לישון או שלפחות נכבה את האורות, כך שהגוף יירדם בעצמו?

"אם אתם רוצים לצפות בתוכנית הטלוויזיה האהובה עליכם – פשוט תקליטו אותה", אומר ד"ר רייט.

לקריאת המחקר במקור לחצו כאן

Share This:

כתיבת תגובה

Top