אוכלים חמאה? זה הרבה פחות מזיק ממה שחשבתם

מחקר חדש מגלה שאכילת חמאה באופן קבוע לא גורמת למחלות לב, למרות מה שחשבו עד עתה. למעשה, אם אתם אוכלים חמאה ומוצאים את עצמכם פעם אחר פעם בויכוח על הנזקים שהיא גורמת, אתם יכולים לרתום את הכולסטרול הטוב לצדכם ויש אפילו סיכוי שתנצחו בויכוח

רד אלינו שומן רווי, קח אותנו לצינתור? (shutterstock)
רד אלינו שומן רווי, קח אותנו לצינתור? (shutterstock)

מומחי תזונה מגדירים כעת את החמאה כמזון שהתקדם מבחינת הידע התזונתי שלנו עליו ולכן, הם פחות מזהירים מפניו. החמאה נמצאת עכשיו ב"אמצע הדרך". טובה יותר מסוכר, אבל גרועה יותר משמן זית.

דו"ח חדש, אשר מוסיף ראיות לגוף גדל והולך של מחקרים, מראה כי הדיאטה דלת השומן הייתה שגיאה.

במחקר החדש, שפורסם בכתב העת הרפואי  journal PLOS ONE  ניתחו החוקרים תשעה מאמרים שכללו יותר מ -600,000 אנשים שהשתתפו במחקרים שונים והגיעו למסקנה כי צריכת חמאה אינה קשורה לסיכון גבוה יותר לחלות במחלות לב, כפי שחשבו עד עכשיו – אלא להיפך, עכשיו מתברר שהחמאה עשויה בכלל להוות גורם מגן מפני סוכרת מסוג 2.

זה כמובן מנוגד להנחייה ארוכת השנים להימנע מחמאה מכיוון שהיא מכילה שומן רווי.

לא סופר פוד, אבל גם לא רעל

למען הסר ספק, המחקר החדש לא אומר שהחמאה היא מזון בריאות, אלא ש "זה לא נראה שיש הרבה מאוד נזק או תועלת באכילתה", כך לדברי מחבר המחקר, ד"ר דריוש מוזפריאן, דיקן בית הספר פרידמן למדע התזונה מדיניות תזונתית באוניברסיטת טפטס בבוסטון, ארצות הברית.

האמירה הזאת עולה בקנה אחד עם חשיבה חדשה בקרב מספר הולך וגדל של מדענים העוסקים במדע התזונה שאומרים  שהוצאת השומן, גם מהסוג הרווי, מהתפריט היומי – עושה יותר נזק מתועלת.

בראיון ל TIME אמר ד"ר מוזפריאן "בעיני רוחי, שומן רווי הוא סוג של מזון נייטרלי כשמסתכלים על התמונה הכוללת. ירקות ופירות ושומנים המגיעים מאגוזים למשל, בריאים יותר מאשר חמאה, אבל מצד שני, בשר הודו דל שומן, בייגל או קורנפלקס או משקה ממותק – כל אלה גרועים לבריאות שלכם יותר מאשר חמאה".

חמאה מונעת סוכרת?

חמאה. לא מה שחשבתם (shutterstock)
חמאה. לא מה שחשבתם (shutterstock)

במסגרת המחקר, החוקרים בחנו את צריכת החמאה של אנשים ואת רמת הסיכון שלהם לחלות במחלות כרוניות ומצאו כי אין קשר בין צריכת חמאה לבין מחלות לב.

בארבעה מתוך תשעה מחקרים, אנשים שאכלו חמאה באופן יום יומי היו בעלי סיכון מופחת ב-  4%  לפתח סוכרת מסוג 2. יש צורך במחקר נוסף כדי להבין למה, אבל זה עשוי להיות בין השאר כתוצאה מכך ששומן חלב מכיל גם שומנים לא רווים, שיכולים לשפר את רמות הסוכר בדם ואת הרגישות לאינסולין.

בכתבת שער של ה-TIME בשנת  2014 "מסיימים את המלחמה בשומן" דווח כי השומן הפך ל"מזון המזין המושמץ ביותר בתזונה האמריקנית, למרות שהראיות המדעיות מראות שהוא לא מזיק לבריאות או גורם לעלייה מתונה במשקל".

"שומן רווי נחשב בתחום התזונה ובריאות הציבור לאויב מספר אחת", אומר ד"ר דיוויד לודוויג, פרופסור לתזונה בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת הרווארד וכותב הספר תמיד רעב?

פרופ' לודוויג, שלא היה מעורב במחקר האחרון, אומר ש "במהלך השנים האחרונות הצטברו ממצאים מדעיים שהפרשנות המדעית שלהם היא שההתמקדות הזו בשומן כגורם מזיק היא שגויה".

ואכן, המחקר מראה כי שומן רווי הוא יותר טוב לבריאות (או פחות מזיק) מאשר פחמימות מעובדות כמו סוכר לבן ולחם לבן, שנקשרו במחקרים בסוכרת, השמנת יתר ומחלות לב פעמים רבות.

באפריל האחרון, ד"ר מוזפריאן פרסם מחקר נפרד בכתב העת הרפואי  Circulation  שניתח את בדיקות הדם של 3,333 מבוגרים ומצא שאנשים שהיו בעלי רמות גבוהות יותר של 3 תופעות לוואי מצריכת מוצרי חלב משומן מלא היו בעלי סיכון נמוך ב 46% לחלות בסוכרת לעומת אנשים עם רמות נמוכות יותר של תופעות הלוואי הללו. כלומר, דווקא אנשים שצרכו מוצרי חלב שמנים חלו פחות מאלה שצרכו מוצרי חלב רזים.

ומה אומר המומחה שלנו בסמאללה?

ד"ר מיכאל ויינפאס רופא סוכרת במכבי שירותי בריאות אומר ש "אנליזה של מספר מחקרים שפורסמה לאחרונה ב PLOS ONE טיהרה את שמה של החמאה כגורם סיכון לתמותה כללית, מחלות לב וסוכרת, בהמשך למגמה המתחזקת במחקרים של השנים האחרונות . יכול להיות שהיא אף מגנה בפני התפתחות מחלת הסוכרת, דבר הדורש המשך מחקר בינתיים מה שנהיה יותר ויותר ברור זה שהאויב בו צריך להתמקד בכל הרצינות ולהפשיל שרוולים בצורה בלתי מתפשרת זה הסוכר, שהוא ללא ספק המרכיב המזיק ביותר בתזונה שלנו . אין אדם שלא יהנה בריאותית מהפחתת סוכר בתזונה במקורות גלויים וסמויים".

קיראו עוד:

חולי קרוהן? פריצת דרך ישראלית: תזונה תרפא אתכם

מחקר מהפכני: כולסטרול גבוה לא הורג, הורדה שלו – דווקא כן

תנו לי להיכנס לכם לצלחת / ד"ר מיכאל ויינפאס

עוד שיטה להפחית לחץ – פרוביוטיקה / ד"ר מיכאל ויינפאס

שמן קוקוס: אוקיי, הוא בריא. אבל לא בכל מצב

החיסון לשפעת לא עובד? זה כנראה בגלל הסטטינים

 

 

 

 

 

 

Share This:

כתיבת תגובה

Top