מחקר: הורדת המלח מהתפריט היומי – טעות

רוצים להיות בריאים? הורידו את המלח. כמה פעמים אמרו לכם את זה? מחקר חדש שמתפרסם בכתב העת הרפואי Lancet מגלה עכשיו שההיפך הוא הנכון. הורדת הנתרן עלולה להזיק לבריאות ולא להועיל לה. זה רציני עד כדי – "תוסיפו מלח או שתעלו את הסיכון להתקף לב או שבץ"

אויב או אוהב? לא מה שחשבתם, מלח (shutterstock)
אויב או אוהב? לא מה שחשבתם, מלח (shutterstock)

לפעמים נדמה לנו שאנחנו כבר מבינים איך הגוף עובד והכל כבר מוכר. אבל אז המדע מחליט "לנער את האבק" מעל ההנחיות הישנות והמוכרות ומגלה שמה שחשבנו הוא ההיפך מנכון. כך קרה במקרה הזה:

בניגוד לדעה המקובלת, שמירה על תזונה דלת נתרן עלולה להזיק לבריאות. כך קובע מחקר חדש שפורסם בכתב העת הרפואי   The Lancet, לפיו הוצאת המלח מהתפריט היומי לא רק שאינה מועילה לבריאות, היא יכולה ממש להזיק לגוף.

מחקר עולמי שנערך לאחרונה על ידי חוקרים ממכון המחקר בריאות העם מאוניברסיטת מקמאסטר והמילטון למדעי הבריאות מצאו דיאטות-נתרן נמוכה דווקא להגביר את הסיכון למחלות לב וכלי דם ולמוות לעומת דיאטות עם צריכת נתרן הממוצע.

זאת לא בדיחה. מדובר כאן במחקר רציני שנערך בידי מדענים באוניברסיטת מקמאסטר שבהמילטון, קנדה והממצאים שלו מאיימים לחולל שינוי דרמטי בכל מה שידענו עד עכשיו על מלח בתזונה היומית שלנו, החוקרים אפילו מזהירים ממפני תופעה מוזרה – אנחנו לא צורכים מספיק מלח.

כל דבר במתינות

"מלח הוא חומר מזין חיוני, והוא נחוץ לגוף", אמר ל- CBC הקנדי החוקר הראשי של המחקר הזה -פרופ' אנדרו מנטה, שהוא גם החוקר הראשי של המכון לחקר בריאות הציבור ופרופסור לאפידמיולוגיה וביו-סטטיסטיקה קלינית בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת מקמאסטר, המילטון.

"אם הגוף לא מקבל מספיק ממנו, זה עלול לגרום למגוון של בעיות בריאותיות, כולל סיכון מוגבר להתקף לב ושבץ. שמירה על צריכה מתונה של נתרן בכל יום היא בחירה בריאה לכולם", אמר, "כולל אלה הסובלים מלחץ דם גבוה".

מהי צריכה מתונה של נתרן?

"מי ששומר על תזונה נכונה לא צריך לדאוג ממלח", השיב פרופ' מנטה, "אם אתם אוכלים פירות וירקות, מתרחקים ככל הניתן ממזון מעובד, עושים פעילות גופנית ולא מעשנים, הורידו מהראש את הדאגה לגבי המלח".

הסכנות של דיאטות דלות נתרן

סובלים מלחץ דם גובה? המחקר הזה בשבילכם (shutterstock)
סובלים מלחץ דם גובה? המחקר הזה בשבילכם (shutterstock)ק2

לדברי פרופ' מנטה, המחקר הזה מאוד חשוב עבור אנשים עם לחץ דם גבוה. " הממצאים מראים שאנשים עם לחץ דם גבוה אכן צריכים להפחית את צריכת המלח שלהם, אבל גם מראים שאסור להם לפצוח בדיאטה-נטולת מלח לחלוטין או כזו המאפשרת להם לאכול כמות מזערית של מלח בלבד".

כמה מלח הוא יותר מדי?
על פי המחקר, תזונה עתירת נתרן קשורה בסיכון מוגבר לחלות במחלות לב וכלי דם רק בקרב אנשים עם לחץ דם גבוה. עבור אנשים עם לחץ דם תקין, נמצא במחקר שאין כל קשר בין תזונה עתירת נתרן ובין מחלות לב וכלי דם.

המחקר כלל יותר מ -130,000 אנשים מ -49 מדינות. והממצאים שלו מראים נראה איך הקשר בין צריכת נתרן ומחלות לב, שבץ ומוות שונה אצל אנשים עם לחץ דם גבוה, בהשוואה לאנשים עם לחץ דם תקין.

"ההנחיות הקיימות צריכות להיות מעודכנות"

לדברי פרופ' מנטה, המחקרים הקודמים שתמכו בדיאטות דלות נתרן התבססו על הנחות לגבי הקשר בין לחץ דם ורמות נתרן.

"בהתחשב בכך שרמות נמוכות של נתרן קשורות בהורדת לחץ דם, מניחים שזה אומר שהורדת הנתרן מפחיתה את הסיכון ללקות במחלות לב וכלי דם" הוא אמר, "מתברר שחוקרי העבר טעו".

פרופ' מנטה לא מחפש קרדיט של מהפכן ואומר לCBC הקנדי שמחקרים נוספים שנערכו במהלך 5 השנים האחרונות חשפו את הסכנות הכרוכות בהפחתה ניכרת של המלח מהצריכה היומית שלנו, המחקר של אוניברסיטת מקמאסטר רק מאשר את מה שהם הראו.

"נראה כי נתרן נמוך באמת מזיק ואנחנו צריכים להיות זהירים מאוד לפני שאנחנו ממליצים על צריכת ​​רמות נמוכות של מלח  לכלל האוכלוסייה", הוא אמר.

ההנחיות הקיימות של משרד הבריאות הקנדי קוראות לאנשים להוריד את צריכת המלח שלהם לפחות מ- 2.3 גרם ליום (משרד הבריאות הישראלי מרשה לצרוך עד 5-6 גרם), אבל פרופ' מנטה אומר שהרמות הללו נמוכות מדי.

"ההנחיות הקיימות צריך להיות מעודכן כדי לשקף את ממצאי המחקרים האחרונים" הוא אמר.

נדהמנו, אז שאלנו מומחה ישראלי

ד"ר מיכאל ויינפאס הוא רופא מומחה לרפואת משפחה רופא סוכרת והרבליטס קליני, לדבריו " אם עד כה היה מקובל לחשוב שכמה שפחות מלח – יותר טוב , אז כעת מחקרים עדכניים סותרים הנחה זו ומתברר שצמצום צריכת הנתרן בתזונה לרמות נמוכות מדיי עלול להעלות את הסיכון לתחלואה קרדיאלית , לשבץ מוחי ולתמותה בכלל.

גוף האדם זקוק לצריכה מתונה של מלח. תזונה מאוזנת עשירה בפירות וירקות ומועטת במזון מתועש אמורה להביא את האדם לרמות המלח הנחוצות , בין 3 ל 6 גרם מלח ביום , מבלי צורך להסתובב עם מחשבון . בתזונה כמו בחיים כל הקצנה, לרוב אינה טובה "

קיראו גם:

חולי סכרת? -הגיע הזמן לשינוי מחשבתי / ד"ר מיכאל ויינפאס

עוד שיטה להפחית לחץ – פרוביוטיקה / ד"ר מיכאל ויינפאס

תנו לי להיכנס לכם לצלחת / ד"ר מיכאל ויינפאס

מלח גורם לאנשים עם השמנת יתר להזדקן מהר יותר

Share This:

כתיבת תגובה

Top