ההסתדרות הרפואית השיקה: קו חם לרופאים שחוו 'שיימינג'

פעם הם היו 'כל יכולים', היום רופאים הם "רק חוות דעת" והרופאים האמיתיים הם ד"ר גוגל ופרופ' פייסבוק. בתחילה זה הציק להם רק ברמה המקצועית והם נלחמו בכל מקום אפשרי בתופעת זילות המידע הרפואי ברשת, אבל כיום, כשרופאים חשופים גם לשיימינג ברשתות החברתיות, הם מרגישים שכבר צריך להוציא את התותחים הכבדים. ההסתדרות הרפואית השיקה קו חם לרופאים שעשו להם שיימינג – עם ייעוץ מקצועי ומשפטי שמתמחה בטיפול בחרמות ובקבוצות שנאה

שיימינג לרופאים? עכשיו יש להם למי לפנות (shtterstock)
שיימינג לרופאים? עכשיו יש להם למי לפנות (shtterstock)

"אותך למנהל" זה כבר אאוט. מי סופר היום את המנהל? היום כותבים בפייסבוק. זה בדרך כלל מתחיל ב"אני לא נוהג לכתוב פוסטים שליליים אבל הפעם הייתי חייב" ונגמר בעשרות אלפי לייקים ושיתופים.

התופעה הזאת, החרם המודרני, השיימינג ברשתות החברתיות היא לא מילה גסה וגם כלי די יעיל בידי ההמונים כדי "לעשות שריר" מול נותן השרות שמולם.

באופן הזה, נותני שרות מכל התחומים חשופים לתמונות מביכות שלהם בפייסבוק וקריאה שלא לקנות אצלם.

במקרה של רופאים, השרות שהם נותנים הוא לא משהו שהיינו בוחרים "לקנות" ביום יום. אנחנו לקוחות שבויים במובן הזה. כשמישהו מגיע לחדר המיון הוא מצפה לטיפול מקצועי אבל לא פחות מכך, הוא מצפה לחמלה. להבנת הכאב שלו.

יש מנהלים במערכת הבריאות שכבר מבינים את הצורך בחמלה כלפי המטופלים אבל לא אצל כולם זה בראש סדר העדיפויות. איך זה יהיה בראש סדר העדיפויות כשמערכת הבריאות עובדת בתת תקינה ובעומסים שלאחות הרחמניה ביותר קשה להפיק מהם חיוך חם ואוהב כלפי החולים.

אז הרופאים נאבקים. הם נאבקו בעומסים, באלימות נגד הצוותים הרפואיים ועכשיו הם נלחמים גם בשיימינג. הכל התחיל מבלוג שפרסם  בחו"ל תמונה של רופאה צעירה שנרדמה במשמרת שלה בבית החולים ועורר מרד רופאים אינטרנטי, במסגרתו רופאים מכל העולם פרסמו תמונה שלהם ישנים במשמרת תחת הכותרת "גם אני נרדמתי".

ההסתדרות הרפואית: "נפגעתם מרופא? פנו אלינו, לא לפייסבוק"

תמונת הרופאה ה"רדומה" שפורסמה ברשת
תמונת הרופאה ה"רדומה" שפורסמה ברשת וגררה אחריה את קמפיין ה"גם אני נרדמתי" של הרופאים

בהסתדרות הרפואית לא ממתינים לשיימינג הבא וכבר החליטו לסייע לרופאים בישראל. בניוזלטר ששיגרו לכל הרופאים בארץ הם כותבים "ההסתדרות הרפואית שמה לה למטרה לספק מענה ראשוני לרופאים ובני משפחותיהם אשר מוצאים את עצמם קורבן למתקפת שיימינג באינטרנט.

לשם כך, השיקה ההסתדרות הרפואית בשיתוף המרכז לאינטרנט בטוח של איגוד האינטרנט הישראלי קו חם הכולל – קו טלפון וכתובת דוא"ל ייעודיים שבהם רופאים המוצאים עצמם נתונים למתקפת שיימינג יוכלו ליצור קשר עם נציגי הקו הפתוח לאינטרנט בטוח – קו מקצועי של איגוד האינטרנט הישראלי.

בקו זה ניתן לרופאים מענה אנושי בכל הקשור ב"תופעת הלוואי" של השימוש ברשת ולהסתייע בהנחיה וליווי בהתמודדות עם הסיטואציה. הייעוץ ניתן ללא עלות, על פי כללים משפטיים, אתיים ומקצועיים. קו הטלפון יהיה זמין 24 שעות ביממה ו-7 ימים בשבוע".       

איזה סיוע מקבלים הרופאים? הכל. ייעוץ וליווי קהלי היעד בשימוש נכון באינטרנט, ייעוץ לפונים במקרי מצוקה, כגון: אלימות ברשת, שיימינג, חרמות וקבוצות שנאה, התחזות, תכנים לא ראויים, פנייה לגופים וארגונים בארץ ובחו"ל, כמו פייסבוק וגוגל, בבקשה להסיר תכנים או תמונות פוגעניות, הקניית הרגלי שימוש בטוחים ושמירה על פרטיות ברשת.

ומה אתם מציעים לחולים לעשות כשהרופא באמת לא בסדר?

"לפנות אלינו, ללשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית, לא לפייסבוק".

מה הטלפון של הלשכה לאתיקה?

03-6100450

ואנחנו ב'סמאללה' אומרים, שלא תדעו, אבל אם רופאים באמת פגעו בכם בדרך כלשהי, אתם מוזמנים לפנות גם אלינו ללחצן המצוקה של סמאללה

Share This:

כתיבת תגובה

Top