מחקר: בני 40+ ששומרים על כושר – מונעים מעצמם אלצהיימר

פעילות גופנית היא בהחלט דבר מומלץ, זה ידוע. עכשיו מגיעים החוקרים שבדקו את זה וגילו שמי שמתעמל בשנות ה-40 לחייו מונע מעצמו אלצהיימר ועוצר את התכווצות המוח ובכך מוסיף לעצמו שנים לחיים. הגעתם לגיל 40? קומו מהמחשב

פעילות גופנית בגיל- 40 עוצרת את התכווצות המוח (shutterstock)
פעילות גופנית בגיל- 40 עוצרת את התכווצות המוח ומונעת אלצהיימר (shutterstock)

מחקר שנערך בבית הספר לרפואה באוניברסיטת בוסטון בארצות הברית גילה שהתעמלות בגילאי 40-50 עוצרת את התופעה של התכווצות המוח (התקצרות הטלומרים במוח, ליתר דיוק), הגורמת למחלות זיקנה כמו דמנציה ואלצהיימר.

מתברר שאנשים שבשנות ה-30-40 מוגדרים "לא בכושר" או "בכושר נמוך", הם בסיכון להתכווצות המוח שלהם ב- 20 השנים שלאחר מכן.

החוקרת הראשית של המחקר, ד"ר ניקול ספרטנו, אמרה לטלגרף הבריטי: "מצאנו קשר ישיר במחקר שלנו  בין כושר נמוך ובין  נפח מוח נמוך עשורים לאחר מכן. מאוחר יותר, הדבר מצביע על הזדקנות מואצת של  המוח".
לצורך המחקר, 1,583 אנשים שהשתתפו במחקר הלב של פרמינגהם, בני 40 בממוצע וללא דמנציה או מחלת לב, השתתפו במבחן הליכון.

הם נבחנו שוב כעבור 20 שנה, יחד עם סריקות מוח בבדיקת  MRI.
החוקרים גם ניתחו את התוצאות כאשר הן לא כללו משתתפים שפיתחו מחלת לב או התחילו ליטול תרופות לטיפול בבעיות לחץ דם או בלב – בקבוצה זו היו  1,094 אנשים.
את היכולת הגופנית של המשתתפים מדדו לפי מדד כמות החמצן שהגוף יכול לבזבז בדקה. היכולת הגופנית הממוצעת הייתה 39 מ"ל חמצן לקילו בדקה, מדד הידוע בכינויו – peak VO2.

שימרו עליו באמצעות פעילות גופנית (shutterstock)
שימרו עליו באמצעות פעילות גופנית (shutterstock)

היכולת הגופנית נאמדה בעזרת מדידת משך הזמן שבו כל משתתף הצליח ללכת על הליכון לפני שקצב הלב שלו מגיע לרמה מסויימת. החוקרים גילו שכל 8 "יחידות כושר" פחות בציון במבחן ההליכון, נפח המוח היה  קטן יותר כעבור שני עשורים, שווה ערך לשנתיים של הזדקנות מוח מואצת -הגורמת לדמנציה ואלצהיימר.

כאשר אנשים עם מחלת לב הוצאו מן המחקר, כל שמונה יחידות של ביצועים פיזיים נמוכים לוו בירידה של נפח המוח, השווה לשנה אחת של הזדקנות מואצת של המוח.
המחקר, שפורסם במהדורה המקוונת של כתב העת הרפואי  Neurology, גם הראה כי אנשים אשר לחץ הדם וקצב הלב שלהם עלו בשיעור גבוה במהלך פעילות גופנית,  היו בסבירות גבוהה יותר להתכווצות המוח  לאחר 20 שנה.
ד"ר ספרטנו אמרה שאנשים עם כושר גופני ירוד, לעיתים קרובות סובלים מלחץ דם גבוה ודופק גבוה כשהם עושים פעילות גופנית בעצימות נמוכה, לעומת אנשים עם כושר טוב יותר.

אבל אם בכל זאת לא בא לכם לקום מהספה, ד"ר ספרטנו עוזרת לכם להרגיש יותר טוב עם עצמכם ומציינת שמדובר במחקר תצפיתי. הוא לא מוכיח באופן מובהק שהכושר הירוד שלכם גורם לאובדן נפח המוח, הוא רק מצביע על קשר בין הדברים.
אבל היא הוסיפה: "משתמע מתוצאות אלה כי כושר בגיל העמידה, עשוי להיות חשוב במיוחד עבור מיליונים רבים של אנשים ברחבי העולם שיש להם כבר ראיות למחלת לב".

 

Share This:

כתיבת תגובה

Top