נהיגה וקנאביס: "להתייחס לעניין כמו לכל תרופה"

הוועדה המיוחדת למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול התכנסה היום (ג) כדי לדון במצב בלתי אפשרי שמתרחש במדינה. מטופלי קנאביס רפואי מורדים מהכביש כמו אחרוני העבריינים, משום שהם צורכים "סם מסוכן". המשטרה: "לא תפקידנו להביע דעה, אנו אוכפים את החוק"; משרד הבריאות: "יש רף לשימוש בקנאביס ונהיגה, רוב המטופלים נמצאים מעליו"

"רישיונות בבקשה". רישיון משרד הבריאות לא תופס? (shutterstock)
"רישיונות בבקשה". רישיון משרד הבריאות לא תופס? (shutterstock)

ברכות למשרד הבריאות. המומחים שלו הצליחו לגבש לעצמם דעה לגבי "רף שכרות" בכל הקשור לשימוש בקנאביס ונהיגה.

הרף הוא 5 ננוגרם. לא מיליגרם חלילה, ננוגרם. מה זה ננוגרם אתם שואלים? זה מיליארדית הגרם. מיליארדית, קראתם נכון. זה הרף שמעבר אליו, אי אפשר לשמור על כשירות בנהיגה, כשמדובר בקנאביס.

פרופ' שלמה אלמוג, טוקסיקולוג בכיר אמר היום (ג) בוועדה למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול "זה מקרה פרטני של בעיה יותר רחבה בשאלה – האם אדם יכול לנהוג כשהוא תחת השפעה של סמים מסוכנים, כשכל תרופת מרשם עשוייה להיות כזאת?"

"המדינה אף פעם לא לקחה על עצמה את המשימה לפתור את הסוגייה הזאת. לא רק במדינה, בעולם. יש כל כך הרבה חומר מחקרי ומידע לגבי העניין אבל אף אחד בשום מקום בעולם לא חשב לבחון את זה".

לגבי הקנאביס, מה שנעשה בעולם זה ניסיון לבדוק אם יש איזשהו סף מסויים שמאפשר נהיגה תחת השפעת הקנאביס בלי שייגרם נזק למטופל הנוהג עצמו ובלי לפגוע באחרים. מה שעשו בעולם זה ככה, לקחו את המקרה של האלכוהול – כי גם האלכוהול הוא בעייתי ואסור בנהיגה – ואמרו בואו נפתור את זה דרך זה שנבודד את החולים המטופלים ונחריג אותם מכלל האוכלוסיה ונאפשר להם להשתמש בסם שגורם לסיכון בנהיגה, לא גדול יותר מזה שהאלכוהול גורם".

כמה ננוגרם יש בזה?(shutterstock)
כמה ננוגרם יש בזה?(shutterstock)

הדעות לא חלוקות?

נציג משרד הבריאות אמר "אני חושב שחשוב שנשנה קצת את הדיסקט. רוב האנשים שמדברים על זה אומרים "הדעות חלוקות לגבי קנאביס.." הדעות לא חלוקות – קנאביס גורם לסיכון בנהיגה.

צריך לפעול בתוך האיזון שבין הצורך של חולים לחיות חיים נורמליים, כולל נהיגה בזמן נטילת קנאביס, לבין סיכון על הכביש, צריך למצוא את האיזון שייאפשר להם לעשות את זה באופן חוקי ובלי לגרום נזק לסביבה.

ראינו שאם ניקח את כמות הקנאביס שמחולקת כיום בישראל, נראה שאלה שיכולים לנהוג בכלל, הם נמצאים מעל הסף הראוי של צריכת הקנאביס בנהיגה. ולפיכך , אם אנחנו לוקחים את מה שמקובל בחלק מהמדינות, ואנחנו פורצי דרך, רוב המטופלים נמצאים מעבר לסף".

נכון להיום כשרופא נותן למטופל מסויים חומר שהוא חושב שהוא עלול להשפיע עליו בזמן הנהיגה, יש לו חובה לדווח על זה. המדינה יכולה בלחיצת כפתור להוציא נתונים על כל אלה שנמצאים מעל הסף הזה של חמישה ננוגרם.

כששוטר עוצר נהג שהוא חושש שהוא תחת השפעת קנאביס, גם אם יש לו רישיון ממשרד הבריאות לצרוך את הקנאביס, השוטר עדיין יכול לגרור אותו איתו לבית החולים הקרוב כדי לעשות בדיקת דם או בדיקת שתן ולברר אם הוא מעבר לסף השכרות המותר.

יו"ר הוועדה, ח"כ תמר זנדברג (מרצ) אמרה: "מה שאתה אומר יחייב את משרד הבריאות להקים מערכת שלמה, לא רק בעניין הקנאביס. אלא לגבי כל החומרים המסוכנים. אם מדינת ישראל מתכוונת לעשות את זה אז האבחנה צריכה להיות בין כשיר לנהיגה ובין מסכן בנהיגתו. זה לא רק קנאביס, דקסמול קולד לטיפול בלילה אפילו יכול להשפיע על הנהיגה".

המשטרה: "אנחנו לא צריכים להביע דעה, רק לאכוף את החוק"

דנה בר און מעמותת הקנביס בישראל טענה כי "המצב הנוכחי הוא למעשה סוג של חיים בכלא גם אם לא נשלחת למאסר על ידי בית המשפט. למעשה המגבלה החוקית מרתקת אותנו לחיים שבהם אי אפשר לצאת מהבית".

ראש אגף התנועה במשטרת ישראל, ניצב ירון בארי אמר בדיון כי  "החוק במדינת ישראל מאוד ברור. אסור לנהוג תחת השפעת קנביס. זה החוק ואותו נמשיך לאכוף כל עוד לא יוגדר אחרת. מצד שני, רישיון נהיגה לא יישלל רק כי לנהג יש היתר לשימוש בקנביס רפואי. מבחינתנו משתמשי הקנביס הרפואי אינם יעד". ניצב בארי הוסיף "אני אגיד פה משהו בזהירות. אני חושב שמשטרת ישראל לא צריכה להביע דעה בעניין הזה. אני חושב שזה לא תפקידה של משטרת ישראל להביע דעה בעניין הזה, היא צריכה לאכוף את מה שתחליטו בחוק".

"קנאביס פועל אחרת על כ לאחד"

דיון כמו זה שהיה היום בוועדת הסמים לא יכול להיות משעמם. בכל זאת מדובר בקנאביס. אבל הוא הפך לקצת יותר מעניין כשח"כ יגאל גוואטה (ש"ס) אמר פתאום: "רגע אבל יש לי חבר שמעשן קנאביס ברישיון והוא למשל כשהוא מעשן הוא 'מפוקס-על' כי אני הבנתי שזה פועל אחרת על כל אחד"

הנוכחים השתוממו לשמע השאלה, אף על פי שהיא לגיטימית לגמריי, פרופ' אלמוג, השיב לו  "אנחנו, בני האדם, דומים מאוד אבל אנחנו לא זהים. וזה נובע מזה שהפיזיולוגיה של הגוף של כולנו שונה מאחד לשני. אחד מבוגר יותר השני בעל כושר כזה או אחר, זה מייצר את השונות. העובדה הזאת מקשה על התשובה לשאלה שלך ככלל, אנשים שנוטלים קנאביס באופן קבוע. ההשפעה של הקנאביס עליהם הולכת ודועכת. אבל היא לא מגיעה לרמה של השפע על הנהיגה. למה? כי המוח שלנו מתרגל לקנאביס.

השאלה היא גם איזה מינון האדם לקח. תלוי בזמן שהוא לקח ביחס לנהיגה, אם אתה מעשן ומיד נוהג, הסיכון שלך לעשות תאונה הוא הרבה יותר גדול מאשר אם תמתין שעה.

ככלל, הקנאביס פוגע לרעה בנהיגה, הוא לא עושה את האדם יותר עירני".

דרור ממשרד המשפטים אמר ש"הנושא הזה נדון גם בבית המשפט, גם בבית המשפט העליון ושר הבריאות לא זקוק לבית הזה כדי לשות את המדיניות הוא יכול לתקן תקנות והוא אכן עושה את זה. במקרה של קנאביס רפואי שזאת תרופה בעצם שניתנת ברישיון, אכן הניגוד שהזה שאנחנו מדברים עליו הוא ניגוד לא סביר.

אנחנו מומכנים לקחת את הסיכון של נהיגה תחת השפעה במקרה של אלכוהול, כשאנשים נוטלים אותו בכלל בשביל הנאה, קל וחומר שצריך לקחת את הסיכון הזה כשמדובר בתרופה שאנשים חייבים לקחת. הנושא הזה צריך להיות מוסדר ויפה שע אחת קודם".

קיראו גם:

קנאביס רפואי: תבחרו – או כאבים, או חופש התנועה

אבסורד הקנאביס: עושים הכל חוץ מאת הדבר הנכון

בן שנה מאושפז בביה"ח עם חשד להרעלת קנאביס

המשטרה: "נדרשת חקיקה לרפורמת הקנאביס"

 

 

Share This:

כתיבת תגובה

Top