מחקר: אכילת טונה בזמן ההריון חיונית למוח התינוק

מה הדבר הראשון שאומרים לאישה בהריון אחרי "מזל טוב"? "זהירות מסושי!"  אולי זאת הסיבה שנשים בהריון לא ממהרות לאכול כל דג שהן רואות. המחקר הזה מגלה, שדווקא אכילת דגים, בעיקר טונה, יכולה להגן על ההתפתחות הקוגניטיבית של התינוק ולמנוע תסמינים של  אוטיזם

למרות הכספית, אכילת דגים בהריון חיונית למוח התינוק (shutterstock)
למרות הכספית, אכילת דגים בהריון חיונית למוח התינוק (shutterstock)

זאת לא רק סלמונלה, יש הרבה סיבות לא לאכול דגים ולדבוק באורח חיים טבעוני. הסברה (המוצדקת אגב) היא שאורח חיים טבעוני הוא הבריא ביותר לגוף האדם, אם כמובן מקפידים לצרוך את כל הויטמינים והמינרלים הדרושים לו.

אבל בהריון, הנטייה היא "לשחרר את הלחץ", בכל הקשור לאיסורים תזונתיים ולאפשר לאישה לאכול מה שהיא רוצה. הגוף יודע הכי טוב מה הוא צריך.

ההמלצה של רופאי נשים די מפורשת וברוב המקרים, הם יפצירו באישה ההרה לאכול בשר ודגים במהלך ההריון, ליתר ביטחון, למקרה שהיא לא אוכלת מספיק ירקות ומזונות מן הטבע המספקים את כל החומרים המזינים שהגוף שלה ושל העובר צריכים.

בהקשר של דגים, ישנה אמביוולנטיות מסויימת. מצד אחד, אומגה 3 היא חיונית ביותר ומן הצד השני כאמור, הסיכונים של סלמונלה (בדגים לא מבושלים, כמו בסושי) או ברעלים המצטברים בגופם של דגי ים, כמו כספית למשל.

יותר ממנת דג ביום בזמן ההריון-  מגנה מפני אוטיזם

בדיוק בגלל בעיית הרעלים הנספגים בגופם של דגים בים, החליטו בממשלת ספרד לבדוק אחת ולתמיד את ההשפעה של אכילת דגים בזמן ההריון, על התפתחות תינוקות וילדים. המחקר התצפיתי שמומן בידי הממשלה הספרדית ופורסם בכתב העת האמריקאי לאפידמיולוגיה, בחן את הרגלי התזונה של כ -2,000 נשים הרות ברחבי ספרד. במהלך ההריון, הנשים דיווחו על צריכת הדגים שלהן, באמצעות שאלוני מזון שמסווגים את הצריכה לפי סוגי הדגים.

רוב הנשים אכלו דגים במהלך ההריון (בכל זאת, תזונה ים תיכונית) בכמות ממוצעת של 3 מנות בשבוע.

במהלך הלידה, הדם מחבל הטבור (הדם הטבורי) של אותן נשים, נבדק במעבדה לבדיקת רמות הכספית (רעלן ההפוגע במערכת העצבים המרכזית) שהיו בו. נבדקו גם רמות חומצת השומן- DHA, חומצת שומן מסוג אומגה 3.

לאחר הלידה, הילדים של הנשים שהשתתפו במחקר, נבדקו ודורגו לפי סולם התפתחות קוגניטיבית המהווה קנה מידה למדידת סימפטומים המעידים על הפרעה בספקטרום האוטיסטי. התינוקות נבדקו שוב גם בגיל  14 חודשים ולאחר מכן, בגיל 5.

והתוצאות לפניכם

טונה. הדג הכי טוב לאינטיליגנציה של הילד שלכם (shutterstock)
טונה. הדג הכי טוב לאינטיליגנציה של הילד שלכם (shutterstock)

ככל שהנשים אכלו יותר מנות של דגים בשבוע, כך חלה עלייה בציונים הקוגניטיביים וירידה בסימפטומים של הספקטרום האוטיסטי בקרב הילדים שלהן.

אכילה של 600 גרם דגים בשבוע במהלך ההריון, כ 3-4 מנות הובילה לעלייה של 2.8 נקודות בציוני ה- IQ של הילדים והדובדבן שבקצפת –  באופן בלתי צפוי, ההשפעה הזאת של הגנה על המוח אצל הילדים, הייתה חזקה במיוחד כשהנשים אכלו דגים גדולים כמו טונה, שהוא הדג בעל הרמות הגבוהות ביותר של DHA  הגבוהות ביותר של סוגי ה- DHA-וכספית- מבין כל הדגים שנבדקו במחקר.

בדיקת הדם הטבורי חשפה כמויות גבוהות של כספית ו- DHA אצל מי שאכלה דגים שומניים גדולים יותר, אך החוקרים לא מצאו קשר שלילי בין הכספית וההתפתחות הנוירולוגית של הילד.

 

Share This:

כתיבת תגובה

Top