ארגון הבריאות העולמי: בשר מעובד מסרטן

אם שקלתם לעבור לצמחונות,  ארגון הבריאות העולמי  (WHO) מספק לכם את השיקול שיכריע את הכף ומפרסם היום (ב) דו"ח חדש לפיו מספיקות שתי פרוסות של בשר מעובד ביום כדי להגדיל את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס ב- 18 אחוזים.  גם בשר לא מעובד חשוד כמסרטן, אבל הראיות המדעיות לגבי הקביעה הזאת עדיין מעורפלות, לכן הדו"ח מכנה סוגים שונים של בשר – "כנראה מסרטנים"

זהירות בשר מסרטן  (shutterstock)
זהירות בשר מסרטן
(shutterstock)

יותר ויותר מחקרים מראים שעדיף להשיג חלבונים וברזל מקטניות ועלים ירוקים מאשר מבשר. כעת יוצא ארגון הבריאות העולמי בהכרזה דרמטית שמחזקת את המגמה הצמחונית ומפרסם דו"ח שאינו משתמש לשתי פנים, לפחות בכל הקשור לבשר מעובד.

צריכה של שתי פרוסות בשר מעובד ביום יכולה להעלות את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס ב-18%.

מהו בשר מעובד?

בשר מעובד הוא בשר שנעשו בו שינויים על מנת להאריך את חיי המדף שלו או לשנות את הטעם שלו. השיטות העיקריות לעשות את זה הן עישון, ריפוי, או הוספת מלח או חומרים משמרים.
אם פשוט לקחתם בשר טרי וטחנתם במטחנה, זה לא הופך אותו לבשר מעובד בהגדרה, הוא חייב לעבור את השינוי המסויים הזה.
בשר מעובד כולל נקניקיות, נקניקים, בשר משומר ומוצרי מזון המבוססים על בשר כמו רוטב בשרי וכדומה.
למעשה, הכימיקלים המעורבים בעיבוד הם ה"רוצחים" הפוטנציאליים, הם אלה המגדילים את הסיכון לחלות בסרטן. אבל שימו לב, גם  בישול בטמפרטורה גבוה, כמו "על האש"  גם יכול ליצור חומרים מסרטנים בבשר.

כמה זה מזיק?

ארגון הבריאות העולמי הגיע למסקנה שבשר מעובד מסרטן בעצת הסוכנות הבינלאומית שלו לחקר הסרטן, שמעריכה את הראיות המדעיות הזמינות הטובות ביותר. אם תרצו המחשה לעד כמה בשר מעובד מזיק לכם, אז הדו"ח הזה של ארגון הבריאות העולמי מציב את הבשר באותה הקטגוריה כמו פלוטוניום,  סיגריות וגם אלכוהול, משום שמדובר בחומרים שמסרטנים באופן מוחלט ובלי הסתייגויות מדעיות.יחד עם זאת, זה לא אומר שהם מסוכנים באותה מידה. כריך בשר מעובד הוא לא גרוע כמו עישון.לדברי ד"ר קורט סטראיף ארגון הבריאות העולמי "הסיכוי לחלות בסרטן המעי הגס עבוד אדם הצורך בשר מעובד הוא עדיין סיכוי קטן יחסית. הכל קשור בכמות הנצרכת של בשר מעובד לאורך זמן".ואם לדבר במספרים, ההערכות הן שכ- 34 אלף מקרי מוות מסרטן בכל שנה קשורים בתזונה העשירה בבשר מעובד.זה בניגוד למיליון מקרי המוות מסרטן הנגרמים מעישון ו-600 אלף מקרי מוות מסרטן המיוחסים לשתיית אלכוהול.
לבשר אדום יש אמנם ערך תזונתי והוא ומהווה מקור עיקרי של ברזל, אבץ וויטמין B12 אבל את כל אלה אפשר להשיג גם בתזונה מהצומח – קטניות למשל. 

 

Share This:

כתיבת תגובה

Top