הגברת גרמן, למה שלא תבקשי כסף מיאיר?

"יש לנו מערכת בריאות טובה מאוד", הצהירה שרת הבריאות יעל גרמן בפתח דבריה בוועדת הבריאות של דה-מרקר, "אבל חסרים לה תקציבים". הוועדה שהקימה גרמן ל"חיזוק הרפואה הציבורית בישראל" עדיין לא פרסמה את מסקנותיה. וגרמן מצידה ממשיכה לטפטף את משנתה בנאומים על המערכת הטובה מאוד שקורסת, במקום לעשות את הדבר המתבקש ולשבת עם הבוס מהאוצר לקפה ולהגיד לו – שומע? אני צריכה כסף"

"שר"פ זאת לא מילה גסה", שרת הבריאות יעל גרמן (יח"צ)
"שר"פ זאת לא מילה גסה", שרת הבריאות יעל גרמן (יח"צ)

סוד במדינת ישראל הוא לכל היותר שם של אבקת כביסה. אי אפשר לשמור שום דבר בבטן, סודות הם עניין שלא מפתח עמידות. במקרה של עמדת שרת הבריאות לגבי סוגיית השר"פ השנויה במחלוקת, אפילו היא עצמה מתחילה להישבר ולגלות את "הסוד".

בדיון של שדולת הבריאות בכנסת היא כבר הבהירה את עמדתה כשאמרה ש"שר"פ היא לא מילה גסה" ומיד לאחר מכן ניסתה לחזור ו"לשחק אותה" מסתורית כשאמרה, "ואני לא מציעה לאף אחד להסיק מזה שיהיה שר"פ".

אבל היום כבר ברור לכל בר דעת שוועדת גרמן לא הוקמה בידי שרת הבריאות כדי להפריח את השממה במערכת הבריאות הציבורית הקורסת, הלא לו זאת הייתה המטרה, הוועדה הייתה דנה בעוד כל מיני נושאים חוץ משר"פ וביטוחי בריאות, אבל לא. מטרת הוועדה היא ככל הנראה ניסיון של שרת הבריאות "לחסל" שתי ציפורים במכה.

גם להכניס את השר"פ לבתי החולים וגם למצוא פתרון שיפטור אותה מאחריותה הבסיסית הראשונית כשרת בריאות והיא – לבקש, סליחה – לדרוש כסף בכל תוקף מראש המפלגה שלה, שהכניס אותה למשרד הבריאות מלכתחילה.

יש רק בעיה אחת בתכנית של גרמן, חברי הוועדה שנושאת את שמה הם אנשים מקצועיים אחד אחד והם עושים את עבודתם באופן מקצועי. אז את הסורר מבניהם היא פיטרה, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, פרופ' רוני גמזו, והחליפה אותו במנכ"ל שתומך בעמדותיה לגבי השר"פ, פרופ' ארנון אפק, אבל גם זה לא הספיק.

השבוע פורסם בכלכליסט שגרמן שוב דחתה את פרסום מסקנות הוועדה בראשותה ל- 18 ביוני, לאחר שהתברר לה שאין רוב בקרב חברי הוועדה לשר"פ.

על פי הפרסומים, גרמן מנסה לשלוף עוד שפן אחד אחרון בדמות תכנית ניסוי לשר"פ בפריפריה, הכל על מנת להכניס את השר"פ להמלצות הוועדה. אבל חברי הוועדה שמרביתם מתנגדים לשר"פ בכל תוקף, במיוחד לנוכח תופעת הדסה שהוטחה בפני כולם בשנה האחרונה והוכיחה שהשר"פ רק מייצר רופאים שרודפים אחרי הרווחים הגדולים – עשויים להרוס לגרמן את התכניות ולפרסם מסקנה חד משמעית לפיה, הם מתנגדים לשר"פ, גם אם לבסוף לא תתקיים הצבעה בנושא. התנגדות כזאת עשויה להפריע לשרה לפעול "נגד" ההמלצות שלה עצמה ולהכניס שר"פ לבתי החולים הציבוריים.

מחפשת "מקורות תקציביים" ולא פונה למקור הראשון

אתמול עלתה גרמן על הבמה בועידת הבריאות השנתית של דה-מרקר ואמרה שיש לנו מערכת הבריאות נהדרת "חוק ביטוח בריאות ממלכתי הינו מהמתקדמים בעולם, הוא קובע כי המדינה אחראית למימון סל שירותי הבריאות, הוא מטיל אחריות על קופות החולים לתת את מלוא שירותי הבריאות הקבועים בחוק לכל מי שרשום בקופה. והוא קובע כי הביטוח יהיה מושתת על עקרונות השוויון הצדק והעזרה ההדדית. והכל בהתאם למקורות המימון העומדים לרשות הקופות".

עוד סיבות ל-למה טוב כאן- הוסיפה גרמן ואמרה "תוחלת החיים שלנו היא בין הגבוהות במדינות ה -OECD  , תמותת התינוקות ירדה ב- 33% בעשר השנים האחרונות, יש לנו  רופאים מהמעולים בעולם, אחיות ברמה מקצועית גבוהה ביותר, בלומברג דרג אותנו במקום הרביעי מבין מערכות הבריאות היעילות ביותר בעולם".

הכל נכון אגב, אבל אז הגיעה השרה למצב המערכת וציינה את הגורמים שבגללם – קצת פחות כיף כאן "שיעור תפוסת המיטות במערכת הוא הגבוה ביותר: 98% בממוצע. שיעור הרופאים נמצא בירידה מדאיגה. התורים במערכת הציבורית הולכים וגדלים. הפערים החברתיים מתבטאים בפערי בריאות בלתי נסבלים: קרוב ל- 10% מהמבוטחים, שהם כלל האזרחים, מוותרים על תרופות מרשם בגלל המחיר. תמותת התינוקות בדרום גבוהה פי למעלה משלושה מהזו שבמרכז. ומי שגר בחדרה יחיה 6 שנים פחות מזה הגר ברעננה ואם הוא גר ברהט, יתקצרו לו עוד שנתיים. הגירעונות  במערכת מגיעים ללמעלה מ- 3 מיליארד ₪. והמערכת נמצאת בסחרור שוטה המתחיל מכך שאין לה מקורות תקציביים להמשיך את השירות לו היא מחויבת".

לאחר שציינה את התוצאה, הצביעה השרה גם על הסיבה העיקרית והברורה לכך – "אנחנו רואים תופעה מאוד מדאיגה של סחרור שוטה המתחיל ממחסור בתקציבים, ועידוד הביטוחים, הן הביטוחים המשלימים של קופות החולים (השב"ן – שירות בריאות נוסף) והן הביטוחים המסחריים. למעשה, ביטוחי הבריאות הפכו להיות הזנב המקשקש בכלב. קופות החולים מעוניינות בשיווק הביטוחים שלהם מפני שהם מאפשרים להם הסטה מהסל הציבורי בו יש מחסור בתקציבים אל המערכת הפרטית, הביטוחים הפרטיים הן ה"בוננזה" של מערכת הביטוח".

השרה אכן הכינה שיעורי בית. חסר כסף. אז מה עושים? הנה הפתרונות:

"כדי לקדם ולחזק את מערכת הרפואה הציבורית", אומרת גרמן, "כדי לשמור על רמתה הגבוהה ועל החזון העומד בבסיסה, של שוויון, צדק ועזרה הדדית, וכדי להפסיק את הסיחרור של המעגל השוטה יש לפעול ב- 2 מישורים עיקריים:

1 – להוסיף מקורות תקציביים למערכת הבריאות הציבורית במיידית, מקורות שנשחקו בשנים  האחרונות, לדאוג להבטחתם לאורך זמן, לכסות את הגירעונות האדירים של למעלה מ-3 מיליארד ₪ ולהכניס חלק מהם לבסיס הסל.

2 – ובד בבד, לרסן את ביטוחי הבריאות בעיקר בכל הנוגע לבחירת מנתח וייעוץ לניתוחים, בין השאר על-ידי מיסוי הביטוחים הפרטיים לטובת המערכת הציבורית, וכל זאת כדי לבטל חלק מהתמריץ הקיים היום להסטה מהציבורי לפרטי, תמריץ המחליש את המערכת הציבורית ומאיים על קיומה.

כאמור, כדי לחזק את מערכת הרפואה הציבורית וכדי לשמור על רמתה הגבוהה ועל החזון העומד בבסיסה של שוויון, צדק ועזרה הדדית, יש לדאוג במידית לתוספת מקורות תקציבים, למסות את המערכת הפרטית ואת הביטוחים, כדי לבטל חלק מהתמריץ המחליש את המערכת הציבורית".

הכל נכון, צריך להוסיף מקורות תקציביים, אבל מה עם המקור התקציבי הראשון, המקור המקורי לתקציבים? מיהו אותו מקור? למי צריך לפנות בדרישה בלתי מתפשרת לתיקון העוול התקציבי של מערכת הבריאות?

חבר טלפוני? ריטלין?  4 אותיות – אוצר.

מה החשש הגדול הזה מדרישת תקציבים למערכת הבריאות? מפלגת 'יש עתיד' קמה על המצע הזה של צדק חברתי והשקעה תקציבית במקומות שבהם האזרח יקבל תמורה למיסים שהוא משלם. אז למה שרת הבריאות לא שולפת ציפורניים ואומרת "כן אנחנו צריכים להתייעל, כן אנחנו צריכים מקורות תקציביים נוספים, אבל זה לא פוטר אותך שר האוצר מלתת למערכת הבריאות את מה שמגיע לה, לא אגורה פחות, עם כל הכבוד לזה שהוספת לי את התואר 'שרה' לשם".

Share This:

כתיבת תגובה

Top