אכילה רגשית: עוטפים את עצמנו בהגנה משמינה

מה התפקיד ההישרדותי של השומן? מה גורם לנו לאכול גם כשאנחנו לא רעבים ואיך אפשר לטפל בזה? לקראת כינוס "אוכלים בריא 6" שיתקיים בחודש הבא, רוני מייזליש, פסיכותרפיסט המתמחה באכילה רגשית, אומר שאפשר לראות באכילה הרגשית הזדמנות מצוינת להתחבר לעצמינו. במקום לאכול, תשאלו את עצמכם מה קרה?

אכילה רגשת, עצרו לחשוב על החוויות שלכם. איזה תפקיד השומן ממלא בחייכם? (אילוסטרציה)
אכילה רגשית, עצרו לחשוב על החוויות שלכם. איזה תפקיד השומן ממלא בחייכם? (אילוסטרציה)

בשנים האחרונות המושג "אכילה רגשית" תופס יותר ויותר מקום הן בקרב הקהל הרחב שהתייאש מניסיונות מהירים של ירידה במשקל והן בקרב מטפלים, ממגוון רחב של אסכולות, שמעוניינים להציע למטופליהם התבוננות ואפשרויות חדשות לשינוי אמיתי וארוך טווח לאחר שנים של תקיעות, כישלונות ואכזבה.

הסטטיסטיקה סביב נושא ההרזיה נשארת בעינה זה 50 שנה – רק 3 מתוך 100 מצליחים לרזות, להגיע למשקלם האופטימאלי ולהישאר במשקל זה לאורך שנים רבות.

הטיפול בחיבור הייחודי בין האוכל והאכילה לבין הרגשות שלנו מצליח לשפוך אור על נקודות חשוכות ומטענים רגשיים ומשיל בהדרגה שכבות של מעטפות הגנה בדמות ההשמנה והשומן.

אכילה רגשית היא תהליך מהיר ואוטומטי, אינסטינקטיבי ממש, שבו אירוע המתרחש בתוכנו או בסביבתנו , למשל מפגש עם אדם קרוב, מפעיל אצלנו שינויים רגשיים.

החיבור בין האירוע לבין השינוי הרגשי יכול לגרום למספר תהליכים שנעים בין תגובה אוטומטית (Reaction) של דחייה  ועד להכלה מלאה של החוויה כתהליך המאפיין יכולת של מתן מענה (Response).

שני הקצוות הללו משאירים מקום באמצע לאין ספור צורות של תגובות , אחת מהן היא הדחקת החוויה (חווית החיבור בין האירוע לבין השינוי בעוצמת הרגש) אל עבר ה"לא מודע".

החוויה המודחקת תבוא לידי ביטוי בצורת וויסות רגשי באמצעות אכילה רגשית. התנהגות זו גם תאפשר לחוויה המודחקת להישאר במרחק שמחד לא יסכן את הנפש ומאידך, היא לא תתרחק רחוק מידי לעבר מחוזות בהם לנפש לא יהיה קשר לחוויה.

איך מטפלים באכילה רגשית?

רוני מייזליש (יח"צ)
רוני מייזליש (יח"צ)

אכילה רגשית אינה בעיה שצריך לפתור או מחלה שיש צורך להירפא ממנה. אכילה רגשית היא דרך תקשורת ייחודית וחשובה לבטא חוויה עמוקה שככל הנראה, לא הצליחה להתבטא בדרך אחרת.

לעיתים, עצם הביטוי של החוויה דרך אכילה רגשית יצמצם את האפשרות לביטוי חוויתי בדרכים אחרות שחלקן יכולות להוות סכנה גדולה יותר באותו רגע, כמו למשל התקף חרדה שיחליף א התקף האכילה.

האתגר הטיפולי המרכזי הוא למצוא איזון בין דרכי ביטוי החוויה השונות, כך שהאכילה הרגשית לא תהווה  הדרך המרכזית להתמודדות מחד ולא משהו לפחד ממנו, מאידך.

להשקפתי, הרגע של האכילה הרגשית מהווה רגע של הזדמנות נדירה. באותו רגע שבו אנו קולטים שמתרחשת (גם רגע לפני או רגע אחרי) אכילה שאינה נובעת מרעב פיזי וקונקרטי ברור ומוחשי, נפתחת הזדמנות לחזור להיות בחיבור עם עצמנו, ולברר איפה אנחנו "מפספסים את עצמינו", לכן הטיפול אינו ניסיון להכחיד את האכילה הרגשית אלא להשתמש בה כשער לפנימיות שלנו.

לשומן יש תפקיד הישרדותי

בעבודה שלי עם מבוגרים וילדים נוכחתי כי לשומן אותו אנשים עוד בילדותם המוקדמת עוטים יש תפקידים הישרדותיים חשובים רבים היוצרים שפה באמצעותה האדם מעוניין להשפיע על סביבתו, למשל, האדם ירצה ליצור חיץ בינו לבין אדם קרוב וזאת באמצעות השומן, על מנת לא להיבלע בתוך אדם זה. כך קורה שמטופלות פיתחו אכילה רגשית לאחר שהבינו שעצם היותן  בעלות עודף משקל מסייע להן להימנע מקיום יחסי מין עם בעליהן.

יש מקרים שבהם האדם רוצה להוכיח  שהוא דואג לעצמו כדי לפצות על תחושת הזנחה מצד מישהו קרוב והשומן יבטא אכילה מתוך דאגה עצמית, זה קורה למטופלים שנפגעו מיחס משפיל מאדם קרוב . השומן מסמן לעצמם ולסביבה שהם לא זקוקים להזנה מבחוץ, משום שהם מזינים את עצמם יפה מאוד.

שומן הוא גם ביטוי למרד בקרב ילדים, כאשר הם מתמודדים עם פאסדה משפחתית "מושלמת", כאשר בתחושותיהם, הדברים אינם כפי שהם נראים כלפי חוץ וכי הם עצמם לא יכול להשתתף ב"הצגה".

כשאנחנו מזהים שאיננו בטוחים אם אנחנו רעבים או לא, או כשאיננו בטוחים ברצון שלנו במנה נוספת, מומלץ לשבת מול שעון ולהקציב דקה לרגשות שלנו. אל תאכלו, דקה, הסתכלו על השעון ותהיו עם כל הרגשות, המחשבות, תחושות הגוף, הזיכרונות, האסוציאציות, האנרגיות, והחוויות שעולות.

לאחר דקה בדקו, אם אתם רעבים אכלו, אם לא, אל תאכלו. אם אתם עדיין לא יודעים, קחו לכם עוד דקה של "פסק זמן רגשי" וכן הלאה.

צריך כמובן גם לזכור שלא מדובר בתרופת קסם, שינויים הקשורים באכילה רגשית ובהשמנה צריכים את הקצב שלהם ולכל אחד יש את הקצב שלו או שלה להתחבר בחזרה לפנימיות ולהבין מה הנפש רוצה באמת, כשהיא לוטשת עיניים לעבר הצלחת.

הכותב הוא פסיכותרפיסט ועו"ס קליני (M.A) מטפל בקליניקה פרטית בת"א ובפרדס חנה, מדריך מטפלים בתחום ומלמד קורסים בנושאי אכילה רגשית למטפלים במרכז "שילוב" בטבעון ובמקומות נוספים וכן מנחה סדנאות ובכלל זה "ארוחה מודעת" למטפלים ולקהל הרחב. בעברו מטפל בהפרעות אכילה במרפאה הפסיכיאטרית מבוגרים בבית החולים סורוקה.

ב 10-11 ביולי 2014 יתקיים "כנס אוכלים בריא 6" בתיאטרון גבעתיים, בו  יעביר רוני מייזליש סדנה בנושא "מאכילה רגשית לאכילה מודעת". 

Share This:

One thought on “אכילה רגשית: עוטפים את עצמנו בהגנה משמינה

כתיבת תגובה

Top