זהירות פופוליזם: המדינה מעודדת תזונה לקויה

רחל גרנות, מנחת סדנאות לירידה במשקל אומרת שרפורמת המזון שהממשלה אישרה אמנם תוזיל את מחירי המזון אבל לא מדובר בבשורה טובה למי שהתזונה הנכונה חשובה לו. הרפורמה תקל ותוזיל יבוא של מזון יבש, ובכלל זה עוגיות ודגני בוקר. כולנו יודעים שעוגיות אינן מזון בריאות, אבל דגני הבוקר זכו לתדמית בריאותית, למרות שברוב המקרים הם דומים במרכיביהם לממתקים

קורנפלקס, לא מה שחשבתם (אילוסטרציה)
קורנפלקס, לא מה שחשבתם (אילוסטרציה)

דגני הבוקר, הקורנפלקס בלשון העם, הם עולים חדשים יחסית. אני עוד זוכרת את ארוחת הבוקר הישראלית הקלאסית של ירקות, לחם, גבינה וביצה. זו הייתה ארוחה מאוזנת תזונתית.

הקורנפלקס עונה על הצורך של ההורים להאכיל את הילדים במהירות עם הרגשה שנתנו להם מוצר בריא. כאשר מתבוננים באריזות של דגני הבוקר נדמה שזה ממש אוכל בריאות. ההבטחות הן לבריאות, אנרגיה, איכות חיים וכדומה.

כשאנחנו שופטים מוצר מוטב להסתמך על בדיקת המרכיבים ולא על ההבטחות השיווקיות.

על האריזה מצויינים הרכיבים התזונתיים לפי סדר יורד של הכמות שבמוצר. כלומר, הרכיב בכמות הגבוהה ביותר יופיע במקום הראשון והרכיב בכמות הקטנה ביותר יופיע במקום האחרון.

בדגני הבוקר הפחמימות יהיו תמיד במקום הראשון. בדרך כלל, רוב המוצרים מכילים כ-80% פחמימות. ושוב, כדאי לשים לב שיש פחמימות מורכבות (זה טוב) ופחמימות פשוטות שהן פשוט סוכר (וזה פחות טוב).

"גם דגני בוקר זה סוכר", רחל גרנות (יח"צ)
"גם דגני בוקר זה סוכר", רחל גרנות (יח"צ)

כתבו שיש וויטמינים? אז כתבו

 חלק גדול מהיצרנים מתהדר בכך שהמוצר שלו מכיל דגנים מלאים. והרי כאשר בוחרים מוצר לילדינו, כולנו רוצים לבחור את המוצר המלא יותר. הדרך הטובה ביותר היא פשוט לבדוק את כמות הסיבים התזונתיים. ככל שהמוצר מכיל יותר סיבים תזונתיים – הוא מלא יותר. בחלק מהמוצרים הסיבים התזונתיים היחידים היא באריזת הקרטון…

התחרות הגדולה גרמה לכך שמבטיחים לנו שאכילה של המוצר הספציפי מבטיח אחוז ניכר של הצריכה המומלצת של ויטמינים ומינרלים. כדאי לקחת הבטחות אלו בעירבון מוגבל. כמות הוויטמינים והמינרלים ממש מזערית.

 ומהי מנה? בגלל הכמות הגדולה של סוכרים רוב דגני הבוקר מכילים הרבה קלוריות יחסית. אמנם היצרן או היבואן מציינים בדרך כלל שהמנה המומלצת היא 30 גרם (במנה כזו יש כ-110-120 קלוריות), אולם, שיקום מי שמסתפק במנה כזו… מנה רגילה היא כ-80-90 גרם וזה כבר מסתכם ב-300-400 קלוריות. ועם תוספת של כוס חלב זה כבר 400-500 קלוריות. והאם זה משביע? הרבה פחות מארוחת הבוקר של פעם.

האם יש דגני בוקר מומלצים? בהחלט כן. הבעיה היא שרוב הילדים התרגלו למוצרים המתוקים.

אגב, אפשר בקלות להחליף את רוב דגני הבוקר בוופלות/ביסקוויטים – אותו ערך תזונתי, או ליתר דיוק, אין ערך תזונתי.

עוגיות תעשייתיות – איזה יתרון בריאותי יכול להיות בעוגיות שכאלה. הרי אם נשאיר בחוץ עוגיות ביתיות, הן מתקלקלות, מעלות עובש. ואילו, העוגיות/וופלות האלה הן בעלי חיי מדף ארוכים. זאת בגלל כל מיני חומרים משמרים, מעכבי עובש, פטריות. לא נשמע בריא במיוחד, לא כן? כדאי לשים לב שלעיתים במוצרים התעשייתיים האלה יש שומן טראנס. ממש לא מומלץ!

צפו בסרטון של הפורום לאורח חיים בריא – על המגיפה שהיא האיום הגדול ביותר על ישראל

צפו: כמה סוכר ילד צורך במהלך חייו עד גיל 18? (באדיבות הפורום לאורח חיים בריא)

Share This:

כתיבת תגובה

Top