הריסוס וההיסוס: התשובה היא כן, לאכול ירקות

נעמה בן דוד טרבלסי, דיאטנית קלינית B.SC בסטודיו C, בטור מיוחד שמכוון לכל החוששים מפני הירקות, בעקבות הדיון הציבורי בנושא בטיחות צריכת הירקות בישראל  – "בכל הקשור לאופן הגידול של הירקות, עדיף לנו לאכול אותם מאשר להימנע מהם", היא אומרת. רוצו להכין סלט

שלא יפחידו אתכם, ירקות חשובים לבריאות. (shutterstock)
שלא יפחידו אתכם, ירקות חשובים לבריאות.
(shutterstock)

היום נמצאים במרכזי הקניות ירקות טריים רגילים לצד ירקות אורגניים, מעובדים, קפואים ברמות תיעוש ובתוספת חומרים משמרים במגוון אפשרויות. אנחנו עומדים מול המדפים קצת נבוכים ומבולבלים משום שלמשחק נכנס גם פער מחירים די משמעותי בין הסוגים השונים.

היתרונות עולים על החסרונות

האם כדאי לצרוך ירקות אורגניים, קפואים, טריים? כמה זה מסוכן לנו ומהם היתרונות של כל אחד מהם?

מובן שירק טרי אשר נקטף מהגינה, סביר שיהיה הבריא ביותר והעשיר ביותר בוויטמינים. כל ירק טרי לא משנה אם אורגני או רגיל, חשוב לשטוף במים ורצוי עם מברשת עדינה או ספוג כלים עדין. כך תדעו ששטפתם שאריות של חומרים וחיידקים אשר יתכן שדבקו בירקות, בטח אם הם גודלו בשטחים שעברו ריסוסים מכל סוג.

לשאלה האם בכלל לצרוך ירקות שעברו ריסוס והדברה? התשובה היא כן משום שיש חומרים ותוספות בכל סוגי המזונות שלנו אורגניים או רגילים, אם בחומרי הדברה ביולוגיים או כימיים, וכן יש לזכור שמי ההשקיה הממוחזרים אשר מכילים כימיקלים הם אותם מי השקיה בכל אופני הגידול. היתרון שבצריכת הירקות ברור ומוחלט אל מול האפשרות להימנעות מהם. תמיד יותר בריאה לצרוך ירקות מאשר לוותר עליהם משום שהיתרונות עולים על החסרונות.

"איכלו ירקות", נעמה בן דוד טרבלסי (צילום: באדיבות סטודיו C)
"איכלו ירקות", נעמה בן דוד טרבלסי (צילום: באדיבות סטודיו C)

מחקרים רבים לאורך שנים מעידים שצריכת ירקות תורמת להקטנת הסיכון לחלות במחלות רבות ביניהן מחלות  לב וכלי דם, סכרת, סוגי סרטן שונים, אירוע מוחי, יתר לחץ דם, קטרקט ואפילו מונעים מחלות כמו בריחת סידן. עוד עולה ממחקרים כי אנשים אשר אוכלים יותר ירקות על בסיס יומי הם אנשים בריאים יותר, ובעלי תוחלת חיים ארוכה יותר.

כאשר נשאלת השאלה האם לצרוך פירות וירקות טריים או קפואים, לעיתים תתפלאו יתכן שדווקא הקפוא יכיל כמות גבוהה יותר ויטמינים, כאשר ירק טרי עמד הרבה זמן בצינון ואח"כ נשאר במקרר לעוד שבועיים יתכן שחלק ניכר מהוויטמינים שלו אבד, לעומת הקפוא ששמר על ערכו אם הוא עבר תהליך הקפאה זמן קצר לאחר הקטיף.

ויטמינים רבים נשמרים היטב גם בהקפאה, אפילו ויטמין סי שהוא אחד הוויטמינים הקשים והחמקמקים אשר בורחים במהירות. אבל אם כבר קניתם את הירק הקפוא תשימו לב אם הירקות דבוקים יחד או מופרדים אחד אחד, משום שאם כל הירקות קפואים בגוש אחד של קרח הם כבר הפשירו וקפאו שוב וסביר שאיבדו הרבה ויטמינים. לסיכום בכל מקרה כדאי וחשוב לצרוך ירקות ולא משנה איך, הם ישמרו על תוחלת החיים שלכם ועל איכותם.

את ההצהרה שחשוב לאכול ירקות בחמישה צבעים כבר שמעתם מיליון פעם, כי זה חשוב ונכון.

כל ויטמין תורם להגנה של תהליך שונה בגוף וצריכת ירקות צבעוניים ביחד מסייעת עוד יותר בספיגה של הוויטמינים השונים. תוסיפו ירקות קפואים וטריים לכל תבשיל ותעשירו כל רוטב משקשוקה, פסטה או בשרים בהמון ירקות כך תוסיפו טעם נפלא ותורידו את הדחיסות הקלורית. אז בבקשה לא להסס ופשוט לאכול ירקות. בתיאבון.

Share This:

כתיבת תגובה

Top